ENGIE opent in Turnhout eerste publiek laadplein in België

20 nieuwe laadpunten leveren groene energie en zijn permanent toegankelijk voor de bedrijven en bewoners in de buurt.
24/05/2024

Turnhout, 24/05/2024  - Vandaag opent ENGIE Belgiës eerste laadplein met 20 laadpunten op openbaar domein in Turnhout. Deze installatie op een strategische locatie gebeurde in overleg met het stadsbestuur en was op vraag van de bedrijven en de burgers in de buurt. De laadpunten zijn toegankelijk voor alle gebruikers. Het nieuwe laadplein brengt de teller voor ENGIE op meer dan de helft van de 2.800 publiek toegankelijke laadpalen die het bedrijf uitrolt in het kader van de concessie van de Vlaamse Overheid.

Grote vraag naar laadpunten in Antwerpse rand

In de Antwerpse rand is er veel vraag naar publieke laadpunten. ENGIE installeerde daarom, in overleg met de stad Turnhout, 10 dubbele laadpalen naast elkaar. Dit publieke laadplein, een primeur in België, bevindt zich op een strategische locatie langs de ring in Turnhout, vlak bij een kmo-zone, een ziekenhuis, een kern met rijwoningen, het stadspark en sportinfrastructuur.

“De bedrijven en burgers uit de buurt waren al geruime tijd vragende partij om hun elektrische of hybride voertuigen te kunnen laden op de parking van de Parklaan. Wij wilden als stad hier het voortouw nemen door hier ineens een laadplein te installeren met 10 laadpalen, goed voor 20 aansluitingen”, verduidelijkt Marc Boogers, schepen van mobiliteit van de stad Turnhout.

De laadpunten zijn permanent toegankelijk voor iedereen met een laadpas van een service provider of via een QR-code, die extra beveiligd is en gekoppeld aan een bankkaart.

Helft publieke laadpalen geplaatst en meer dan 12 miljoen km gereden met groene energie

ENGIE wil zijn klanten begeleiden in het verminderen van hun CO₂-voetafdruk en ze ondersteunen in hun transitie naar duurzame energie met concrete oplossingen. Door publieke laadinfrastructuur te installeren in Vlaamse steden en gemeentes biedt ENGIE hen de mogelijkheid om hun elektrische voertuigen op te laden wanneer dit bij hen thuis niet mogelijk is. De laadpalen worden gevoed door 100% groene elektriciteit, afkomstig van onder meer ENGIE’s talrijke zonne- en windparken.

Met de gunning van de concessie door de Vlaamse Regering engageerde ENGIE zich om in de regio’s Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg 2.800 publieke laadpalen (of 5.600 unieke laadpunten) te plaatsen.

“Van de 2.300 aanvragen die tot op heden werden geregistreerd bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft ENGIE ongeveer 1.450 laadpalen geplaatst en komen er elke week 35 laadpalen bij. Meer dan 24.000 unieke verbruikers maakten al gebruik van groene elektriciteit aan de publiek operationele laadpalen via meer dan 120.000 sessies. Dit is het equivalent van iets meer dan 12 miljoen kilometers gereden met groene energie, iets om trots op te zijn,” bevestigt François Detroux, Managing Director Energy Solutions van ENGIE in België.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Nabijheid, bereikbaarheid en vertrouwen zijn drie kernwoorden op het vlak van laadinfrastructuur. Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat ze overal snel en dichtbij kunnen laden. Tegelijk willen we met voldoende laadplaatsen het vertrouwen in E-voertuigen vergroten waardoor de drempel om over te stappen op elektrisch rijden wordt verlaagd. Het is dan ook mijn ambitie om te zorgen voor een versnelde uitrol van laadinfrastructuur in Vlaanderen. We doen dat onder andere via de concessie die we hebben uitgeschreven en waar ENGIE instaat voor de installatie van laadpalen in Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg.”

Hellen Smeets

Press Officer
Contacteer Hellen via: +32 498 32 47 70
Gelieve in het weekend volgend nummer te gebruiken : +32 2 518 60 20

Primeur: ENGIE en Solarge plaatsen grootste circulaire zonne-installatie bij SABIC in Genk

ENGIE, Solarge en SABIC slaan de handen in elkaar voor een baanbrekende zonne-installatie van 2,4 MW op de site van SABIC in Genk. Uniek aan de zonnepanelen is dat ze 100% circulair zijn, veel minder wegen dan traditionele zonnepanelen én door Solarge in Nederland geproduceerd worden met SABIC-materialen. Het project is een echte primeur: nooit eerder in de wereld werd een installatie van dergelijke omvang met deze panelen gebouwd.
13/05/2024

Onze strategie voor een versnelde energietransitie

België heeft ambitieuze objectieven op vlak van energie: een antwoord bieden op de stijgende energienoden van de Belgische inwoners en bedrijven en de CO₂-uitstoot verminderen. Om deze uitdagingen en objectieven te behalen, lanceren we een nieuwe strategie: #ENERGIZE2030.

ENGIE klanten kunnen tot 30% besparen op hun energiefactuur

Het voorbije jaar heeft ENGIE zijn 2,5 miljoen residentiële klanten extra bijgestaan tijdens de wintermaanden en hen actief gesteund in hun inspanningen om minder energie te verbruiken. Met resultaat: dankzij de verschillende energiebesparings-tools hebben ENGIE klanten tot maar liefst 30% minder verbruikt. Nu de winter snel in aantocht is, lanceert ENGIE zijn nieuwe campagne ‘Doe de Check&Save’, om verder te bouwen op het resultaat van vorig jaar en nog meer mensen te helpen om hun energiebudget onder controle te houden en tegelijk ook hun CO2-impact te beperken.

ENGIE maakt elektrisch rijden slimmer en voordeliger

Speciaal voor klanten die hun elektrische wagen regelmatig thuis opladen, lanceert ENGIE zijn vernieuwde Drive-aanbod, een unieke combinatie van een vast of variabel energiecontract met bijbehorende intelligente app. Door gebruik te maken van de functie ‘Slim laden’ in de ENGIE Drive app, kunnen klanten hun wagen automatisch laten opladen aan een extra voordelig daltarief, en ontvangen ze bovendien een vergoeding per geladen kilowattuur. Met dit aanbod – beschikbaar vanaf 1 juni 2023 – maakt ENGIE intelligent en voordelig laden eenvoudig en toegankelijk voor iedereen.
01/06/2023