ENGIE beloont flexibiliteit van zijn klanten en introduceert nieuw energiecontract met super-daluren

Naast het ontwikkelen van flexibele energiecapaciteit zoals batterijparken, stimuleert ENGIE ook zijn klanten om energie flexibel te verbruiken. De nieuwe formule Empower Flextime die op 1 juni wordt gelanceerd, is bedoeld voor klanten met een digitale meter, die een groot deel van hun verbruik kunnen verschuiven naar specifieke momenten van de dag wanneer er doorgaans een lager verbruik is. Tijdens deze vaste ‘super-daluren’ kunnen klanten genieten van erg lage energieprijzen. Aanvullend op de nieuwe tariefformule test ENGIE ook ‘Happy Hours’ uit, waarbij elektriciteit op bepaalde momenten gratis is voor de gebruikers.
27/05/2025
Header CTA

Flexibiliteit is méér dan een hot topic in de energiemarkt. Het is de sleutel tot het in evenwicht brengen van de stijgende vraag naar elektriciteit en de variabele productie van hernieuwbare energie. Als grootste energieleverancier in België wil ENGIE zoveel mogelijk flexibiliteit toevoegen aan het energiesysteem. Aan productiezijde, door bijvoorbeeld te investeren in batterijparken, maar ook bij de consument. ENGIE heeft de ambitie om tegen 2030 tot 1 GW aan flexibiliteit vrij te maken bij zijn klanten. De lancering van Empower Flextime is een eerste stap om klanten vertrouwd te maken met marktflexibiliteit en hen te stimuleren om gebruik te maken van lage elektriciteitsprijzen.

 

Er wordt gewerkt met drie vaste tijdzones, een primeur in de Belgische energiemarkt.

Afbeelding met tekst, schermopname, Lettertype, nummer

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

Empower Flextime is bedoeld voor klanten die bereid zijn een groot deel van hun elektriciteitsverbruik te verschuiven naar de super-daluren, bijvoorbeeld door hun elektrische wagen of thuisbatterij dan op te laden. Zo genieten ze van de laagste prijs op de markt in een niet-dynamisch energiecontract. Tijdens de dag is er ook een daltarief om huishoudtoestellen voordelig te gebruiken. Deze formule zorgt voor een aanzienlijke verlaging van de energiefactuur, vergelijkbaar met een dynamisch contract, maar zonder de daarbij horende complexiteit en risico’s. Klanten genieten eveneens van een hoge injectieopbrengst zonder negatieve prijzen. 

De Smart App van ENGIE geeft duidelijk de verschillende tijdzones aan en helpt de klant zijn verbruiksverdeling te optimaliseren. Bovendien verdient de klant een extra beloning voor zijn flexibiliteit als hij zijn wagen slim oplaadt via de Smart App.

Een digitale meter, met verbruiksmetingen om het kwartier, is vereist voor Empower Flextime. Doordat deze nog niet beschikbaar is in Brussel en Wallonië, wordt de nieuwe formule voorlopig enkel in Vlaanderen aangeboden. Meer informatie over Empower Flextime is te vinden op engie.be/flextime.

Maar ENGIE wil nog een stap verder gaan om zijn flexibele klanten te laten genieten van goedkope energie. Met de dienst Happy Hours kunnen klanten op verschillende momenten genieten van negatieve day ahead prijzen en gratis energie verbruiken. Ze worden telkens de dag voordien op de hoogte gebracht van een gratis tijdzone zodat ze hun verbruik hiernaar kunnen plannen. Dit concept wordt momenteel getest door enkele klanten en zal in het voorjaar van 2026 beschikbaar zijn voor het grote publiek.  

Vincent Verbeke, CEO van ENGIE in België: “ENGIE wil de energietransitie versnellen, en tegelijkertijd ook zijn klanten betrouwbare, koolstofarme en goedkope energie blijven aanbieden. Flexibiliteit is hierin een belangrijke hefboom. Als producent installeren wij flexibele capaciteit zoals batterijen, en als leverancier ontwikkelen we innovatieve producten die de consument stimuleren en belonen om flexibel om te gaan met zijn energieverbruik. Zo dragen we allemaal samen bij aan een duurzamer en stabieler energiesysteem.” 

Card image cap

Nele Scheerlinck

Press Officer
Contacteer Nele via: +32 494 08 42 49