ENGIE breidt aanbod van ‘super-daluren’ uit naar Brussel en Wallonië
In een energiesysteem dat steeds meer steunt op hernieuwbare bronnen is flexibiliteit essentieel om variaties in de energieproductie op te vangen en de stabiliteit van het net te garanderen. ENGIE zet in op deze flexibiliteit door oplossingen voor energieopslag te ontwikkelen, zoals batterijparken, maar ook door zijn klanten te mobiliseren om actief deel te nemen aan de energietransitie.
Het Empower Flextime-contract is gebaseerd op een eenvoudig principe: elektriciteit verbruiken op het juiste moment. Dankzij dit contract kunnen huishoudens hun verbruik spreiden over drie tijdsblokken: de piekuren, de daluren en de super-daluren, waarbij die laatste de meest voordelige tarieven bieden — tot 45% goedkoper dan de piekuren. Door hun verbruik in deze periodes te plannen, bijvoorbeeld het opladen van een elektrische auto of een thuisbatterij, kunnen klanten hun factuur aanzienlijk verlagen en tegelijkertijd bijdragen aan het evenwicht van het net.

Om van Empower Flextime te genieten, moeten huishoudens beschikken over een slimme digitale meter (die de meterstanden doorgeeft om de 15 minuten), die onmisbaar is om het contract optimaal te kunnen benutten.
Aan klanten met zonnepanelen in Wallonië raadt ENGIE aan om enkel te kiezen voor dit aanbod als ze een injectietarief ontvangen voor de elektriciteit die ze terugleveren aan het net, d.w.z. wanneer ze niet genieten van het compensatiemechanisme.
Voor ondersteuning beschikken klanten over de Smart App van ENGIE, een persoonlijke assistent waarmee ze hun verbruik in real time kunnen beheren en optimaliseren. De app toont duidelijk het huidige tijdsblok en geeft een dagelijks overzicht van het verbruik tijdens de piekuren, daluren en superdaluren.
Ten slotte breidt ENGIE, parallel aan het Empower Flextime-contract, ook zijn aanbod van het Dynamic-contract uit naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Wallonië. Met Dynamic genieten klanten van een tarief dat de marktprijzen volgt: het evolueert van uur tot uur en varieert elke dag. Net als bij Empower Flextime is voor dit contract een slimme digitale meter nodig en geldt dezelfde aanbeveling voor Waalse klanten: het is vooral interessant voor klanten die een terugleververgoeding krijgen.
Vincent Verbeke, CEO van ENGIE België : “Met Empower Flextime maken we flexibiliteit voor iedereen toegankelijk. Door op het juiste moment te verbruiken, besparen onze klanten geld en dragen ze tegelijkertijd actief bij aan de energietransitie. Dit aanbod past in een bredere visie: ENGIE streeft ernaar om tegen 2030 tot 1 GW flexibiliteit bij haar klanten vrij te maken, en zo bij te dragen aan de realisatie van een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem.”
Alle informatie over het aanbod en de praktische modaliteiten is beschikbaar op: https://www.engie.be/nl/empower-flextime/
Artikels en persberichten
ENGIE beloont flexibiliteit van zijn klanten en introduceert nieuw energiecontract met super-daluren
ENGIE bereikt de kaap van 100 MWp aan zonne-energie in België bij Valeo in Ath
ENGIE wint de zilveren Effie Award voor haar herpositioneringscampagne 'Al onze energie gaat naar jou' tijdens de energiecrisis