Gezamenlijk initiatief “Sterker dan corona” zet de kracht van mensen in de schijnwerpers

Vandaag is het initiatief “Sterker dan corona” afgetrapt. Deze campagne steekt de hele bevolking een hart onder de riem. Via verschillende verhalen toont ze hoe iedereen – burgers, werknemers, zorgverleners, ondernemers, artiesten, scholieren en studenten – al meer dan een jaar blijk geeft van uitzonderlijke kracht, creativiteit en doorzettingsvermogen om de crisis het hoofd te bieden. “Sterker dan corona” stemt dus ook hoopvol over de toekomst en het herstel. Olympisch kampioene Kim Gevaert is de ambassadrice van het initiatief, dat tot stand kwam met de steun van een reeks bedrijven en media.
25/03/2021

Ambassadrice Kim Gevaert: “Motivatie is een werkwoord”

De campagne zet de kracht van ons allen in de verf via een aantal zeer herkenbare situaties: “de kracht om 8 uur lang je masker op te houden”, “de kracht om te wachten op de heropening”, “de kracht om bij te leren op je 82ste”. De campagne draait rond de creativiteit en het aanpassingsvermogen die we collectief opbrengen om met deze crisis om te gaan, elk op zijn of haar manier.

De initiatiefnemers zien in deze inspanningen ook een hoopvol signaal voor de toekomst.

Kim Gevaert, Olympisch kampioene en ambassadrice van “Sterker dan corona”: “Iedereen is al meer dan een jaar lang ongelofelijk sterk en creatief geweest. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat we dit ook in de toekomst kunnen blijven doen. We roepen iedereen op ervoor te blijven gaan. Samen komen we er wel, we laten niemand achter. Motivatie is een werkwoord. Zo bouwen we allemaal samen aan het herstel van morgen.”

Maarten Vansteenkiste, professor motivatiepsychologie aan Universiteit Gent: “Verbindende, sociale projecten kunnen voor een motivationele en mentale boost zorgen om de maatregelen te blijven volhouden en samen uit deze crisis te geraken.”

Omer Van den Bergh, professor gezondheidspsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven: “De pandemie treft ons allemaal. Het overwinnen ervan kan alleen lukken door sociale verbondenheid als bron van weerbaarheid en inzet om ons gezamenlijk doel te bereiken.”    

De initiatiefnemers benadrukken dat de coronacrisis niet enkel een impact heeft op gezondheid, maar ook maatschappelijk, economisch en mentaal. Met de campagne willen ze dan ook de motivatie van de bevolking en het herstel van het vertrouwen versterken. 

Het initiatief gaat uit van tien bedrijven en bedrijfsleiders. Het opzet heeft nadrukkelijk geen enkel commercieel, noch politiek oogmerk. Het initiatief wordt wel mee ondersteund door organisaties van werkgevers.

Mensen spelen de hoofdrol

“Sterker dan corona” is de komende weken te ontdekken in kranten, magazines, radio, tv, affichage en sociale media. Steunende bedrijven nemen zelf ook initiatieven richting hun eigen werknemers en klanten.

De hoofdrol in de campagne is weggelegd voor verhalen van mensen met een zeer diverse achtergrond die elk op hun manier de kracht hebben gevonden om met de coronacrisis om te gaan. 

Iedereen wordt opgeroepen om op sociale media te delen wat hun “kracht” is onder de hashtag #sterkerdancorona.

Ook aan bedrijven, organisaties en verenigingen wordt gevraagd zich massaal bij “Sterker dan corona” aan te sluiten om hun werknemers, leden of sympathisanten een hart onder de riem te steken. Ze kunnen meteen aan de slag met een volledig communicatiepakket met campagnematerialen om verder te verspreiden.

Meer informatie over de campagne is beschikbaar op de campagnesite www.sterkerdancorona.be.

Artikels en persberichten

Card image cap
Artikel

Onze strategie voor een versnelde energietransitie

België heeft ambitieuze objectieven op vlak van energie: een antwoord bieden op de stijgende energienoden van de Belgische inwoners en bedrijven en de CO₂-uitstoot verminderen. Om deze uitdagingen en objectieven te behalen, lanceren we een nieuwe strategie: #ENERGIZE2030.
25/04/2024
Card image cap
Artikel

De Urban Youth Games gaan naar Parijs

In de aanloop naar de Olympische Spelen in Paris 2024, zullen de Urban Youth Games op 31 mei, 2000 jongeren de kans geven om de magie van de Olympische Spelen te ervaren.
Een groep van 1000 Belgische kinderen, met een mooie vertegenwoordiging uit Molenbeek, en 1000 kinderen uit Frankrijk, waaronder een groep uit Seine-St-Denis, zullen symbolisch samenkomen rond inclusieve sportactiviteiten.
Sinds 2019 steunt de Stichting ENGIE de Urban Youth Games, een tastbaar voorbeeld van ons engagement voor sociale inclusie en de ontwikkeling van jongeren.
22/04/2024
Card image cap
Artikel

Drie jaar samenwerking met SOS Kinderdorpen

Het verhaal van de samenwerking tussen ENGIE en SOS Kinderdorpen is werkelijk inspirerend. Het begin van deze samenwerking was het verbeteren van de energie-efficiëntie van de studio's van het Maison L’Olivier in Hollogne, die worden aangeboden aan jongeren van 16-jarigen die hun opvangcentrum verlaten en willen leren om stilletjes aan op eigen benen te staan. Deze jongeren leren alleen te leven, zelfstandig, en hun budget, huisvesting te beheren voordat ze de stap naar volwassenheid zetten.
11/04/2024
Card image cap
Artikel

Stéphanie Huang speelt klassiek concert voor de gevangenen in Haren

Al 3 jaar is de Stichting ENGIE de trotse meter van de celliste Stéphanie Huang, die in de Muziekkapel Koningin Elisabeth verblijft. In het kader van de community projecten van de Kapel, gericht op het bereiken van kwetsbare groepen, kwamen we op het idee om een concert met Stéphanie te organiseren in de vrouwengevangenis van Haren. Neem een kijkje achter de schermen van dit concert.
06/03/2024