Gezamenlijk initiatief “Sterker dan corona” zet de kracht van mensen in de schijnwerpers

Vandaag is het initiatief “Sterker dan corona” afgetrapt. Deze campagne steekt de hele bevolking een hart onder de riem. Via verschillende verhalen toont ze hoe iedereen – burgers, werknemers, zorgverleners, ondernemers, artiesten, scholieren en studenten – al meer dan een jaar blijk geeft van uitzonderlijke kracht, creativiteit en doorzettingsvermogen om de crisis het hoofd te bieden. “Sterker dan corona” stemt dus ook hoopvol over de toekomst en het herstel. Olympisch kampioene Kim Gevaert is de ambassadrice van het initiatief, dat tot stand kwam met de steun van een reeks bedrijven en media.
25/03/2021

Ambassadrice Kim Gevaert: “Motivatie is een werkwoord”

De campagne zet de kracht van ons allen in de verf via een aantal zeer herkenbare situaties: “de kracht om 8 uur lang je masker op te houden”, “de kracht om te wachten op de heropening”, “de kracht om bij te leren op je 82ste”. De campagne draait rond de creativiteit en het aanpassingsvermogen die we collectief opbrengen om met deze crisis om te gaan, elk op zijn of haar manier.

De initiatiefnemers zien in deze inspanningen ook een hoopvol signaal voor de toekomst.

Kim Gevaert, Olympisch kampioene en ambassadrice van “Sterker dan corona”: “Iedereen is al meer dan een jaar lang ongelofelijk sterk en creatief geweest. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat we dit ook in de toekomst kunnen blijven doen. We roepen iedereen op ervoor te blijven gaan. Samen komen we er wel, we laten niemand achter. Motivatie is een werkwoord. Zo bouwen we allemaal samen aan het herstel van morgen.”

Maarten Vansteenkiste, professor motivatiepsychologie aan Universiteit Gent: “Verbindende, sociale projecten kunnen voor een motivationele en mentale boost zorgen om de maatregelen te blijven volhouden en samen uit deze crisis te geraken.”

Omer Van den Bergh, professor gezondheidspsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven: “De pandemie treft ons allemaal. Het overwinnen ervan kan alleen lukken door sociale verbondenheid als bron van weerbaarheid en inzet om ons gezamenlijk doel te bereiken.”    

De initiatiefnemers benadrukken dat de coronacrisis niet enkel een impact heeft op gezondheid, maar ook maatschappelijk, economisch en mentaal. Met de campagne willen ze dan ook de motivatie van de bevolking en het herstel van het vertrouwen versterken. 

Het initiatief gaat uit van tien bedrijven en bedrijfsleiders. Het opzet heeft nadrukkelijk geen enkel commercieel, noch politiek oogmerk. Het initiatief wordt wel mee ondersteund door organisaties van werkgevers.

Mensen spelen de hoofdrol

“Sterker dan corona” is de komende weken te ontdekken in kranten, magazines, radio, tv, affichage en sociale media. Steunende bedrijven nemen zelf ook initiatieven richting hun eigen werknemers en klanten.

De hoofdrol in de campagne is weggelegd voor verhalen van mensen met een zeer diverse achtergrond die elk op hun manier de kracht hebben gevonden om met de coronacrisis om te gaan. 

Iedereen wordt opgeroepen om op sociale media te delen wat hun “kracht” is onder de hashtag #sterkerdancorona.

Ook aan bedrijven, organisaties en verenigingen wordt gevraagd zich massaal bij “Sterker dan corona” aan te sluiten om hun werknemers, leden of sympathisanten een hart onder de riem te steken. Ze kunnen meteen aan de slag met een volledig communicatiepakket met campagnematerialen om verder te verspreiden.

Meer informatie over de campagne is beschikbaar op de campagnesite www.sterkerdancorona.be.

Artikels en persberichten

Card image cap
Artikel

Biodiversiteit behouden: steun aan een project voor het monitoren van trekvogels

De Stichting ENGIE en het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen werken twee jaar samen aan een project waarin biodiversiteit centraal staat. Het project richt zich op het monitoren van gegevens die verzameld worden via de ringen van trekvogels, met de betrokkenheid van honderden vrijwillige ringers. Maak kennis met Didier Vangeluwe, ornitholoog en hoofd van de BeBirds-dienst bij het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen.
14/11/2024
Card image cap
Artikel

1296 kinderen ontdekken ‘Goud’, een educatieve opera over geluk

Bijna 1300 kinderen kregen dankzij het educatieve en artistieke project Goud, georganiseerd door De Munt in partnerschap met de Stichting ENGIE, de kans om de wereld van opera te verkennen. Geluk staat centraal in de voorstelling van Goud – De jongen en de magische vis. Het stuk nodigt het publiek uit om na te denken over ons verlangen naar steeds meer, zonder ooit echt tevreden te zijn.
05/11/2024
Card image cap
Artikel

(ON)Kruid herstelt de biodiversiteit en creëert tegelijkertijd waarde!

De Stichting ENGIE ondersteunt gedurende drie jaar (ON)Kruid, een boerderij in de provincie Oost-Vlaanderen, die kruidenthee maakt van wilde kruiden en bloemen. Dankzij dit partnerschap via Farming for Climate kan (ON)Kruid investeren in geavanceerde machines voor het reinigen en snijden van kruiden, waardoor ze hun impact in termen van rendement en biodiversiteit kunnen verhogen.
Ontdek de passie en toewijding van de twee landbouwers achter dit inspirerende project!
29/10/2024
Card image cap
Artikel

Milieuvriendelijke appels en peren

De Stichting ENGIE ondersteunt al voor 3 jaar het Domaine de la Pommeraie in Gembloers. Deze biologische appel- en perenboomgaard wil nog een stap verder gaan in het ecologische beheer van zijn domein en klopte aan bij de vzw Farming for Climate voor hulp, zowel voor het financiële luik als voor contacten met experts in duurzame landbouw. We ontmoeten Guillaume en Aurélie Berbers.
24/09/2024