ENGIE vernieuwt zijn waterkrachtcentrales

Recent gingen renovatiewerken aan de waterkrachtcentrales van Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW) van start. Ook de stuwdam van Robertville, stroomopwaarts van Bervercé, maakt deel uit van het vernieuwingsprogramma. Deze installaties dateren uit 1930 en waren pioniers in de productie van lokale hernieuwbare energie in België. Dankzij de vernieuwingswerken kunnen ze ook in de komende decennia blijven bijdragen aan een koolstofneutrale toekomst.
25/03/2021

Als grootste hernieuwbare energieproducent van het land, met een geïnstalleerd vermogen van 836 MW, haalt ENGIE elektriciteit uit verschillende bronnen, waaronder waterkracht. ENGIE baat 22 MW aan waterkrachtinstallaties op 8 verschillende sites uit en heeft uitgebreide ervaring met waterkracht-infrastructuur dankzij de pompcentrale van Coo (1080 MW), die al sinds 1972 in bedrijf is.

Met de vernieuwingswerken aan de centrales van Bervercé en Heid de Goreux en aan de stuwdam van Robertville is een bedrag van in totaal 15 miljoen euro gemoeid. Hierdoor zullen deze installaties elk jaar 48 GWh aan hernieuwbare en lokale energie kunnen blijven produceren, wat overeenkomt met het jaarverbruik van iets meer dan 16 500 huishoudens. Hiermee wordt de uitstoot van 19 200 ton CO₂ per jaar voorkomen, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 9600 dieselwagens.

In de waterkrachtcentrale van Bervercé zullen twee van de drie turbines worden vervangen. Ook onderhouds- en herstellingswerken aan de buitenzijde van de stuwdam van Robertville, stroomopwaarts van de centrale, staan op het programma. Deze werkzaamheden zullen volgens de planning in september 2022 voltooid zijn. In 2023 zal de pijp die de stuwdam van Robertville verbindt met de elektrische centrale van Bervercé een anticorrosiebehandeling krijgen. Deze pijp van 5 km verbindt de stuwdam met de krachtcentrale stroomafwaarts over een hoogteverschil van 150 meter. Al deze installaties worden gevoed door het water van de Warche. Bervercé is een ‘opslagcentrale’: de stuwdam van Robertville stroomopwaarts maakt het mogelijk om water op te slaan wanneer er een overschot aan elektriciteit is op het net. De stuwdam van Robertville speelt ook een belangrijke lokale rol: met zijn reserve van 8 miljoen kubieke meter voorziet hij de stad Malmédy van drinkwater en biedt hij een zeer gewaardeerd gebied voor watersport en visserij. Hij regelt ook de stroming van de Warche en voorkomt zo overstromingen.

In de centrale van Heid de Goreux zullen beide turbines worden vervangen en zal een nieuwe aansluiting op het distributienet worden gemaakt. De vervanging van de turbines volgt op de overstroming van de centrale in 2018. De centrale wordt gevoed door de Amblève via een ondergrondse leiding van 3,5 km met een niveauverschil van 40 meter. Deze leiding is stroomopwaarts verbonden met een regelreservoir in Lorcé. Deze centrale is een doorstroomwaterkrachtcentrale, die stroom opwekt uit rivierwater, zonder stroomopwaarts een opslagreservoir te hebben. Het einde van de werken is voorzien voor de zomer van 2022.

Cedric Osterrieth, CEO ENGIE Generation Europe: Deze waterkrachtcentrales maken deel uit van de energiegeschiedenis van hun regio en van ons land. Zij produceren al bijna een eeuw lokale, hernieuwbare energie. Dankzij de aanzienlijke investeringen van ENGIE en zijn expertise als toonaangevende hernieuwbare producent, maken zij meer dan ooit deel uit van de energietoekomst van het land, een toekomst waarin ENGIE de leider wil zijn in de koolstofneutrale transitie.

Voor meer info over onze waterkrachtcentrales

Dankzij 1,5 MWp aan zonnepanelen van ENGIE wordt Gosselin een duurzamere logistieke speler

ENGIE heeft een zonnepaneleninstallatie van 1,5 MWp geplaatst op de site van Gosselin in Antwerpen. Gosselin is een groot verhuis- en logistiek bedrijf en kan dankzij deze installatie van meer dan 3000 zonnepanelen zijn CO2-uitstoot verminderen met 535 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 268 dieselwagens.

Brouwerij St-Feuillien wordt groter en duurzamer met de hulp van ENGIE

Brouwerij St-Feuillien, die dit jaar haar 150ste verjaardag viert, investeert in de toekomst en gaat de hedendaagse milieu-uitdagingen aan. Het bedrijf presenteert vandaag zijn nieuwe productielijnen, geïnstalleerd in twee nieuwe gebouwen, zijn waterzuiveringsinstallatie, die voldoet aan de strenge lozingsnormen voor afvalwater, zijn energieterugwinningsproces, en zonnepanelen, geïnstalleerd door ENGIE, die jaarlijks het equivalent van een derde van het elektriciteitsverbruik van de site zullen produceren.

Site van Puratos in Andenne wordt duurzamer dankzij 4200 zonnepanelen geplaatst door ENGIE

ENGIE installeerde, financierde en onderhoudt een zonnepaneleninstallatie bij Puratos in Andenne, een wereldleider in ingrediënten voor bakkerij, patisserie en chocolade. Dankzij deze installatie van 2 megawatt kan het bedrijf zijn CO2-uitstoot reduceren met 750 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 375 dieselwagens.

Minister Tinne Van der Straeten bezoekt Laborelec, het groeiende internationale R&D-centrum van ENGIE in België

Laborelec, het R&D-centrum voor elektrische technologieën van de ENGIE Groep, verwelkomt vandaag federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten voor een ontmoeting met de experts die mee vorm geven aan de toekomst van de energietransitie in België. Laborelec rekruteerde het afgelopen 1,5 jaar niet minder dan 64 nieuwe wetenschappers en onderzoekers om te beantwoorden aan de groeiende vraag naar onderzoek en operationele ondersteuning rond de nieuwste energietechnologieën, vooral op het vlak van hernieuwbare energie. Daarmee tekent het expertisecentrum in Linkebeek al zijn zevende opeenvolgende jaar van forse groei op.
18/10/2023