ENGIE blikt vooruit naar 2030. De energietransitie versnellen en duurzame, betrouwbare en betaalbare energie aanbieden.

ENGIE heeft de ambitie om de energietransitie in België te versnellen. Het wil dit doel bereiken door industrieën en burgers te helpen beter te consumeren, door de uitrol van hernieuwbare capaciteit te versnellen, door te investeren in flexibiliteit en door koolstofarme gassen te ontwikkelen. ENGIE is vastbesloten om de bevoorrechte partner van het land te zijn en plaatst de uitdagingen van de energietransitie centraal in zijn strategie voor 2030: #ENERGIZE2030.

De Groep ENGIE ondervroeg vorige maand 10.000 Europeanen over hun begrip van de energietransitie, waaronder 1.000 Belgen [1]. Uit de resultaten bleek dat de Belgen, meer dan andere Europeanen (42% vs. 37%), naar grote energiespelers zoals ENGIE kijken om hen te begeleiden bij de energietransitie. Ze vrezen meer dan andere Europeanen (48% vs. 30%) dat dit een bedreiging zal vormen voor hun koopkracht.

Om tegemoet te komen aan de behoeften van zijn 2,8 miljoen Belgische klanten, en met het doel om tegen 2045 'Net Zero Carbon' te worden, heeft ENGIE plannen om tegen 2030 tot 4 miljard euro te investeren in gerichte prioriteitsgebieden.

Vincent Verbeke, CEO van ENGIE België:

De energietransitie is niet te stoppen en ENGIE wil deze helpen versnellen. België is een land met een strategische ligging in het hart van industriële regio's. Het is een belangrijke energiehub binnen de Europese markten. Vandaag voor elektriciteit en aardgas, morgen voor hernieuwbare energie en koolstofarme gassen. Samen met zijn klanten en partners bouwt ENGIE aan het koolstofvrije, betrouwbare en betaalbare energiesysteem van morgen.

De ontwikkeling van hernieuwbare energie versnellen: streven naar 2,0 tot 2,5 GW tegen 2030

De vraag naar groene energie overstijgt nu al het beschikbare lokale aanbod en dit zal de komende jaren alleen maar toenemen. Tegen 2030 wil ENGIE:

1. Zijn onshore windcapaciteit verdubbelen tot 1 GW.
  2. Zijn offshore windenergiecapaciteit uitbreiden tot 1 GW, inclusief deelname aan de komende aanbesteding voor de Prinses Elisabethzone in de Belgische Noordzee.
  3. Zijn zonne-energiecapaciteit verdrievoudigen tot 300 MW.

Investeren in flexibele capaciteit: streven naar 5 tot 6 GW tegen 2030

De toename van de productie van hernieuwbare energie vereist extra flexibiliteit. Daarom optimaliseert ENGIE zijn bestaande portefeuille van flexibele activa en ontwikkelt het nieuwe activa:

• Gasgestookte centrale in Flémalle van 875 MW
  • Batterijpark in Vilvoorde van 200 MW
  • Uitbreiding van de spaarbekkencentrale Coo
  • Bijkomende batterijparken

Daarnaast heeft ENGIE de ambitie om 1 GW aan vraagflexibiliteit te ontsluiten bij klanten. Zo kunnen elektrische voertuigen flexibel worden opgeladen of zelfs hun energie teruggeven wanneer nodig, waardoor ze als één grote batterij functioneren.

Klanten begeleiden op hun energietransitie reis

ENGIE wil zijn klanten voorzien van groene en koolstofarme energie.

Ten eerste zal het zijn hernieuwbare en flexibele portfolio gebruiken om groene en koolstofarme elektriciteit te leveren aan zijn klanten.

Daarnaast zijn groene en koolstofarme gassen nodig om industriële processen koolstofvrij te maken. Hiertoe ontwikkelt ENGIE selectief groene en koolstofarme waterstofprojecten (bijvoorbeeld het H2BE-project van 1 GW) en nieuwe biomethaanactiviteiten (0,4 TWh per jaar).

Bovendien ontwikkelt ENGIE voortdurend producten en diensten om zijn klanten gepersonaliseerd advies te geven over elektrificatie, oplossingen voor energie-efficiëntie en verschillende soorten verwarming, zoals warmtepompen.

Over het nucleaire programma

Naast deze prioriteiten voert ENGIE ook twee historische energieprojecten veilig uit: de verlengde exploitatie van de kerncentrales Doel 4 en Tihange 3 en de ontmanteling van de andere kerncentrales.

Focus op mensen en sociale impact

Met zijn nieuwe strategie #ENERGIZE2030 wil ENGIE nog meer toegevoegde waarde creëren voor België en tegelijk zijn concurrentiekracht behouden. Deze strategie zal worden geïmplementeerd door de 7.500 collega's van ENGIE, die elk bijdragen tot de bevoorradingszekerheid en tegelijk de impact van het bedrijf op het klimaat verminderen.

Meer weten over #ENERGIZE2030? Lees er alles over op onze website: engie.be/energize2030/nl.

[1] "Van uitdaging naar kans: Samen sterk voor een succesvolle energietransitie." Europese studie van ENGIE in samenwerking met Fondation Jean-Jaurès.

Hellen Smeets

Press Officer