Een primeur voor België: Vlaams Minister van Energie Zuhal Demir en ENGIE openen het eerste ultrasnelle laadstation op windenergie in België

Je elektrische wagen opladen met ter plekke geproduceerde windenergie, en dat in amper 10 tot 20 minuten: het kan voortaan bij de ultrasnelle laadpunten van ENGIE in de haven van Gent. Vlaams minister van Energie Zuhal Demir huldigt vandaag het nieuwe laadstation in, dat een belangrijke mijlpaal vormt voor de ontwikkeling en het gebruik van lokale groene energie. De elektriciteit voor de laadpunten is rechtstreeks afkomstig van 3 nieuwe windmolens die ENGIE recent bouwde naast de R4.
17/01/2022

Een Belgische primeur

Vandaag opent ENGIE, in aanwezigheid van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir, het eerste Belgische laadstation voor elektrische wagens dat volledig werkt op lokaal geproduceerde windenergie. Deze primeur bevestigt de belangrijke rol van windmolens in de directe energievoorziening.

De elektriciteit voor het laadstation is rechtstreeks afkomstig van 3 windmolens die ENGIE recent bouwde naast de John F. Kennedylaan (R4), ter hoogte van de site van Rodenhuize in de haven van Gent. De windmolens kwamen in de plaats van de 2 oorspronkelijke exemplaren die in de zomer van 2020 werden ontmanteld en die intussen een nieuwe thuis kregen elders in Europa. De nieuwe modellen zullen ongeveer 33 000 megawattuur per jaar produceren, wat ruwweg overeenkomt met de jaarlijkse energiebehoefte van ca. 11 000 elektrische wagens* en een CO2-uitstootreductie van meer dan 13 000 ton per jaar. 

 

Je elektrische wagen opladen in 20 minuten voor 20 euro 

Het laadstation ligt aan het begin van de Energiestraat en telt 2 laadpunten, die bij gelijktijdig gebruik elk tot 175 kW vermogen kunnen leveren. 200 kilometer rijbereik ‘tanken’ kan hier al – afhankelijk van het snellaadvermogen van de wagen – in slechts 10 tot 20 minuten. Wanneer maar 1 van de 2 laadpunten in gebruik is, gaat het vermogen zelfs tot 350 kW. Daarmee is dit ultrasnelle laadstation uitgerust voor de elektrische wagens van nu én van de toekomst. Laden kan hier voor het gunstige tarief van 0,40 euro per kWh met alle courante laadpassen of via een betaalapp. Een wagen met een batterijcapaciteit van 72 kWh opladen van 10% tot 80% kost hier slechts 20 euro. 

 

Pilootproject

Het laadstation zal ook dienst doen als testopstelling voor de experts van ENGIE Laborelec, het onderzoekscentrum van ENGIE. Een jaar lang zullen ze gegevens verzamelen over het laadgedrag van verschillende types van elektrische voertuigen, de invloed van de buitentemperatuur, de bezettingsgraad, het energierendement, het potentieel van lokale batterijopslag, etc. Deze gegevens moeten ENGIE helpen om het concept van laadstations op windenergie te optimaliseren in functie van een verdere uitrol op strategische locaties in heel België.

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir:

Elektrische wagens zijn stiller, schoner en zorgen voor veel minder CO2-uitstoot. Maar als we de Vlaming ook willen overtuigen om de switch te maken, moeten we ze maximaal ontzorgen: dat betekent voldoende snelle laadpunten. Elke laadpaal extra, is dan ook een hinderpaal minder. Je elektrische wagen opladen met ter plekke geproduceerde windenergie, en dat in amper 10 tot 20 minuten: het moet in de toekomst op veel meer locaties mogelijk zijn. Deze primeur in de haven van Gent krijgt hopelijk veel navolging.

Thierry Saegeman, CEO van ENGIE Belgium:

ENGIE speelt een voortrekkersrol in de transitie naar een koolstofneutrale toekomst. Een belangrijk onderdeel van die transitie is de omslag naar groene mobiliteit. Door kwalitatieve en betaalbare laadoplossingen te ontwikkelen voor onze residentiële en professionele klanten willen we de vergroening van het Belgische wagenpark helpen versnellen. Daarom mikt ENGIE in 2022 op 6000 nieuwe laadpunten bij particulieren en bedrijven in heel België – een tempo dat we in de volgende jaren nog verder gaan opdrijven. Daarnaast onderzoeken we met het pilootproject in Rodenhuize ook het potentieel van publieke ultrasnelladers die rechtstreeks gekoppeld zijn aan lokale windparken, in de hoop dat we dit concept in de nabije toekomst verder kunnen uitrollen.”

*Uitgaand van een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km en 15 000 afgelegde kilometers per jaar.

Artikels en persberichten

Card image cap
Pers

ENGIE beloont flexibiliteit van zijn klanten en introduceert nieuw energiecontract met super-daluren

Naast het ontwikkelen van flexibele energiecapaciteit zoals batterijparken, stimuleert ENGIE ook zijn klanten om energie flexibel te verbruiken. De nieuwe formule Empower Flextime die op 1 juni wordt gelanceerd, is bedoeld voor klanten met een digitale meter, die een groot deel van hun verbruik kunnen verschuiven naar specifieke momenten van de dag wanneer er doorgaans een lager verbruik is. Tijdens deze vaste ‘super-daluren’ kunnen klanten genieten van erg lage energieprijzen. Aanvullend op de nieuwe tariefformule test ENGIE ook ‘Happy Hours’ uit, waarbij elektriciteit op bepaalde momenten gratis is voor de gebruikers.
27/05/2025
Card image cap
Pers

VENTIS en ENGIE openen een nieuw windmolenpark in Gouy-Lez-Piéton (Courcelles): groene energie voor 14.500 gezinnen

Op vrijdag 16 mei hebben VENTIS en ENGIE in aanwezigheid van Jean-Luc Crucke, Federaal Minister van Mobiliteit, Klimaat en Ecologische Transitie, van François Desquesnes, vicepresident van de Waalse regering, en Caroline Taquin, burgemeester van Courcelles, een windmolenpark met acht turbines in gebruik genomen. Het park zal jaarlijks gemiddeld 51 GWh produceren, wat overeenkomt met het verbruik van bijna 14.500 huishoudens, en zal lokale en duurzame energie leveren, wat de gemeenschap ten goede komt.
15/05/2025
Card image cap
Pers

Bouwwerken gestart voor nieuw batterijpark van ENGIE in Kallo

Minister van Energie Mathieu Bihet, burgemeester van Beveren Marc Van de Vijver en CEO van ENGIE Belgium Vincent Verbeke hebben de eerste spadesteek gegeven voor de bouw van het nieuwe batterijpark van ENGIE in Kallo. Vanaf het voorjaar van 2027 zullen de batterijen elektriciteit kunnen opslaan en nadien volgens de noden van het net weer afgeven. Deze vorm van flexibiliteit, een van de strategische prioriteiten van ENGIE, zorgt voor de stabiliteit van het elektriciteitssysteem en ondersteunt de integratie van hernieuwbare energie.
13/05/2025
Card image cap
Pers

ENGIE bouwt zonnepark in de Gentse haven

ENGIE is gestart met de bouw van een zonnepark op zijn site van Rodenhuize in de haven van Gent, waar nu ook al drie windturbines en een ultrasnel laadstation voor elektrische wagens staan. Vanaf de zomer van 2025 zullen 8030 zonnepanelen er ongeveer 5,7 miljoen kilowattuur groene elektriciteit per jaar opwekken. Samen met het zonnepark komen er ook nieuwe voorzieningen om de lokale biodiversiteit te ondersteunen.
14/04/2025