Een primeur voor België: Vlaams Minister van Energie Zuhal Demir en ENGIE openen het eerste ultrasnelle laadstation op windenergie in België

Je elektrische wagen opladen met ter plekke geproduceerde windenergie, en dat in amper 10 tot 20 minuten: het kan voortaan bij de ultrasnelle laadpunten van ENGIE in de haven van Gent. Vlaams minister van Energie Zuhal Demir huldigt vandaag het nieuwe laadstation in, dat een belangrijke mijlpaal vormt voor de ontwikkeling en het gebruik van lokale groene energie. De elektriciteit voor de laadpunten is rechtstreeks afkomstig van 3 nieuwe windmolens die ENGIE recent bouwde naast de R4.
17/01/2022

Een Belgische primeur

Vandaag opent ENGIE, in aanwezigheid van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir, het eerste Belgische laadstation voor elektrische wagens dat volledig werkt op lokaal geproduceerde windenergie. Deze primeur bevestigt de belangrijke rol van windmolens in de directe energievoorziening.

De elektriciteit voor het laadstation is rechtstreeks afkomstig van 3 windmolens die ENGIE recent bouwde naast de John F. Kennedylaan (R4), ter hoogte van de site van Rodenhuize in de haven van Gent. De windmolens kwamen in de plaats van de 2 oorspronkelijke exemplaren die in de zomer van 2020 werden ontmanteld en die intussen een nieuwe thuis kregen elders in Europa. De nieuwe modellen zullen ongeveer 33 000 megawattuur per jaar produceren, wat ruwweg overeenkomt met de jaarlijkse energiebehoefte van ca. 11 000 elektrische wagens* en een CO2-uitstootreductie van meer dan 13 000 ton per jaar. 

 

Je elektrische wagen opladen in 20 minuten voor 20 euro 

Het laadstation ligt aan het begin van de Energiestraat en telt 2 laadpunten, die bij gelijktijdig gebruik elk tot 175 kW vermogen kunnen leveren. 200 kilometer rijbereik ‘tanken’ kan hier al – afhankelijk van het snellaadvermogen van de wagen – in slechts 10 tot 20 minuten. Wanneer maar 1 van de 2 laadpunten in gebruik is, gaat het vermogen zelfs tot 350 kW. Daarmee is dit ultrasnelle laadstation uitgerust voor de elektrische wagens van nu én van de toekomst. Laden kan hier voor het gunstige tarief van 0,40 euro per kWh met alle courante laadpassen of via een betaalapp. Een wagen met een batterijcapaciteit van 72 kWh opladen van 10% tot 80% kost hier slechts 20 euro. 

 

Pilootproject

Het laadstation zal ook dienst doen als testopstelling voor de experts van ENGIE Laborelec, het onderzoekscentrum van ENGIE. Een jaar lang zullen ze gegevens verzamelen over het laadgedrag van verschillende types van elektrische voertuigen, de invloed van de buitentemperatuur, de bezettingsgraad, het energierendement, het potentieel van lokale batterijopslag, etc. Deze gegevens moeten ENGIE helpen om het concept van laadstations op windenergie te optimaliseren in functie van een verdere uitrol op strategische locaties in heel België.

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir:

Elektrische wagens zijn stiller, schoner en zorgen voor veel minder CO2-uitstoot. Maar als we de Vlaming ook willen overtuigen om de switch te maken, moeten we ze maximaal ontzorgen: dat betekent voldoende snelle laadpunten. Elke laadpaal extra, is dan ook een hinderpaal minder. Je elektrische wagen opladen met ter plekke geproduceerde windenergie, en dat in amper 10 tot 20 minuten: het moet in de toekomst op veel meer locaties mogelijk zijn. Deze primeur in de haven van Gent krijgt hopelijk veel navolging.

Thierry Saegeman, CEO van ENGIE Belgium:

ENGIE speelt een voortrekkersrol in de transitie naar een koolstofneutrale toekomst. Een belangrijk onderdeel van die transitie is de omslag naar groene mobiliteit. Door kwalitatieve en betaalbare laadoplossingen te ontwikkelen voor onze residentiële en professionele klanten willen we de vergroening van het Belgische wagenpark helpen versnellen. Daarom mikt ENGIE in 2022 op 6000 nieuwe laadpunten bij particulieren en bedrijven in heel België – een tempo dat we in de volgende jaren nog verder gaan opdrijven. Daarnaast onderzoeken we met het pilootproject in Rodenhuize ook het potentieel van publieke ultrasnelladers die rechtstreeks gekoppeld zijn aan lokale windparken, in de hoop dat we dit concept in de nabije toekomst verder kunnen uitrollen.”

*Uitgaand van een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km en 15 000 afgelegde kilometers per jaar.

Artikels en persberichten

Card image cap
Artikel

Onze strategie voor een versnelde energietransitie

België heeft ambitieuze objectieven op vlak van energie: een antwoord bieden op de stijgende energienoden van de Belgische inwoners en bedrijven en de CO₂-uitstoot verminderen. Om deze uitdagingen en objectieven te behalen, lanceren we een nieuwe strategie: #ENERGIZE2030.
25/04/2024
Card image cap
Pers

Dankzij 1,5 MWp aan zonnepanelen van ENGIE wordt Gosselin een duurzamere logistieke speler

ENGIE heeft een zonnepaneleninstallatie van 1,5 MWp geplaatst op de site van Gosselin in Antwerpen. Gosselin is een groot verhuis- en logistiek bedrijf en kan dankzij deze installatie van meer dan 3000 zonnepanelen zijn CO2-uitstoot verminderen met 535 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 268 dieselwagens.
11/04/2024
Card image cap
Pers

Industriële test van Vanadium Flow batterijen als alternatief voor Lithium-Ion batterijen

Partnership in de energietransitie tussen Jan De Nul, ENGIE en Equans.
27/03/2024
Card image cap
Pers

Voormalige thermische centrale van ENGIE in Les Awirs volledig ontmanteld

De ontmantelingswerkzaamheden, die in april 2021 van start gingen na de definitieve sluiting van de centrale van Les Awirs in augustus 2020, werden eind december 2023 volgens plan voltooid. De site kan nu worden gebruikt voor nieuwe industriële activiteiten. Net als de nabijgelegen site van Terril van Hénâ, waar assen worden verwijderd, illustreert dit het vermogen en de inzet van ENGIE om zijn industriële projecten op een verantwoordelijke manier af te ronden.
06/02/2024