Een primeur voor België: Vlaams Minister van Energie Zuhal Demir en ENGIE openen het eerste ultrasnelle laadstation op windenergie in België

Je elektrische wagen opladen met ter plekke geproduceerde windenergie, en dat in amper 10 tot 20 minuten: het kan voortaan bij de ultrasnelle laadpunten van ENGIE in de haven van Gent. Vlaams minister van Energie Zuhal Demir huldigt vandaag het nieuwe laadstation in, dat een belangrijke mijlpaal vormt voor de ontwikkeling en het gebruik van lokale groene energie. De elektriciteit voor de laadpunten is rechtstreeks afkomstig van 3 nieuwe windmolens die ENGIE recent bouwde naast de R4.
17/01/2022

Een Belgische primeur

Vandaag opent ENGIE, in aanwezigheid van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir, het eerste Belgische laadstation voor elektrische wagens dat volledig werkt op lokaal geproduceerde windenergie. Deze primeur bevestigt de belangrijke rol van windmolens in de directe energievoorziening.

De elektriciteit voor het laadstation is rechtstreeks afkomstig van 3 windmolens die ENGIE recent bouwde naast de John F. Kennedylaan (R4), ter hoogte van de site van Rodenhuize in de haven van Gent. De windmolens kwamen in de plaats van de 2 oorspronkelijke exemplaren die in de zomer van 2020 werden ontmanteld en die intussen een nieuwe thuis kregen elders in Europa. De nieuwe modellen zullen ongeveer 33 000 megawattuur per jaar produceren, wat ruwweg overeenkomt met de jaarlijkse energiebehoefte van ca. 11 000 elektrische wagens* en een CO2-uitstootreductie van meer dan 13 000 ton per jaar. 

 

Je elektrische wagen opladen in 20 minuten voor 20 euro 

Het laadstation ligt aan het begin van de Energiestraat en telt 2 laadpunten, die bij gelijktijdig gebruik elk tot 175 kW vermogen kunnen leveren. 200 kilometer rijbereik ‘tanken’ kan hier al – afhankelijk van het snellaadvermogen van de wagen – in slechts 10 tot 20 minuten. Wanneer maar 1 van de 2 laadpunten in gebruik is, gaat het vermogen zelfs tot 350 kW. Daarmee is dit ultrasnelle laadstation uitgerust voor de elektrische wagens van nu én van de toekomst. Laden kan hier voor het gunstige tarief van 0,40 euro per kWh met alle courante laadpassen of via een betaalapp. Een wagen met een batterijcapaciteit van 72 kWh opladen van 10% tot 80% kost hier slechts 20 euro. 

 

Pilootproject

Het laadstation zal ook dienst doen als testopstelling voor de experts van ENGIE Laborelec, het onderzoekscentrum van ENGIE. Een jaar lang zullen ze gegevens verzamelen over het laadgedrag van verschillende types van elektrische voertuigen, de invloed van de buitentemperatuur, de bezettingsgraad, het energierendement, het potentieel van lokale batterijopslag, etc. Deze gegevens moeten ENGIE helpen om het concept van laadstations op windenergie te optimaliseren in functie van een verdere uitrol op strategische locaties in heel België.

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir:

Elektrische wagens zijn stiller, schoner en zorgen voor veel minder CO2-uitstoot. Maar als we de Vlaming ook willen overtuigen om de switch te maken, moeten we ze maximaal ontzorgen: dat betekent voldoende snelle laadpunten. Elke laadpaal extra, is dan ook een hinderpaal minder. Je elektrische wagen opladen met ter plekke geproduceerde windenergie, en dat in amper 10 tot 20 minuten: het moet in de toekomst op veel meer locaties mogelijk zijn. Deze primeur in de haven van Gent krijgt hopelijk veel navolging.

Thierry Saegeman, CEO van ENGIE Belgium:

ENGIE speelt een voortrekkersrol in de transitie naar een koolstofneutrale toekomst. Een belangrijk onderdeel van die transitie is de omslag naar groene mobiliteit. Door kwalitatieve en betaalbare laadoplossingen te ontwikkelen voor onze residentiële en professionele klanten willen we de vergroening van het Belgische wagenpark helpen versnellen. Daarom mikt ENGIE in 2022 op 6000 nieuwe laadpunten bij particulieren en bedrijven in heel België – een tempo dat we in de volgende jaren nog verder gaan opdrijven. Daarnaast onderzoeken we met het pilootproject in Rodenhuize ook het potentieel van publieke ultrasnelladers die rechtstreeks gekoppeld zijn aan lokale windparken, in de hoop dat we dit concept in de nabije toekomst verder kunnen uitrollen.”

*Uitgaand van een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km en 15 000 afgelegde kilometers per jaar.