De Stichting ENGIE steunt de vorming van jongeren Nieuw selectiecomité 74 000 jongeren geholpen in België

Het Selectiecomité van de Stichting ENGIE is op 21 juni 2021 samengekomen en heeft beraadslaagd over de steun aan nieuwe projecten voor 2021 en 2022. Negen projecten werden geselecteerd, waaronder één dat met nog een jaar werd verlengd. Dankzij de oproep tot het indienen van projecten, zullen nog eens 2 000 jongeren steun krijgen in hun school- of opleidingstraject, wat het aantal jongeren dat de Stichting sinds haar oprichting in 2013 heeft geholpen, op 74 000 brengt. In deze tijden van herstel staat onderwijs meer dan ooit centraal in het actieterrein van de Stichting.
23/06/2021

Het Selectiecomité van de Stichting ENGIE komt tweemaal per jaar samen onder het voorzitterschap van Philippe Van Troeye, CEO van Tractebel. Het is samengesteld uit zowel ENGIE-medewerkers als vertegenwoordigers van de bredere samenleving, zoals Eric van Cutsem, hoogleraar interne geneeskunde aan de Katholieke Universiteit Leuven (KUL), Marianne Wagner, adviseur in de filantropie, Francis Van De Woestyne, hoofdredacteur en journalist bij La Libre Belgique, Dominique Monami, sportvrouw van het jaar 1998 en lid van de raad van bestuur van het BOIC, en Hilde Boeykens, directeur van SOS Kinderdorpen. Dankzij deze uiteenlopende expertises binnen het Selectiecomité kunnen de projecten op een dynamische en professionele manier begeleid, opgevolgd en geëvalueerd worden.
Het Selectiecomité is op maandag 21 juni samengekomen, in strikte naleving van de coronaregels, en heeft beraadslaagd over de ingediende projecten, aan de hand van een lijst van toelatingscriteria zoals de duurzaamheid van het project en de relevantie van de maatschappelijke impact ervan. Voorts besteedde het Comité bijzondere aandacht aan onderwijsprojecten in verband met schooluitval, een zeer duidelijk indirect gevolg van de pandemie.

De selectie bleek een intens werk te zijn, want de projectoproep die begin dit jaar door de Stichting ENGIE werd gelanceerd had veel projectverantwoordelijken aangezet tot het indienen van een aanvraag.

Er werden 8 nieuwe projecten geselecteerd (zie beschrijvingen hieronder):

•    Arktos (Provincie Limburg)
•    Calame (Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
•    Eclat de Rire (Provincie Luik)
•    Grandir avec le TDA/H (Provincie Luik)
•    Pep! (Provincies Antwerpen, Limburg en Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
•    R.O.M.E.O. (Provincies Henegouwen, Namen en Waals-Brabant)
•    Resto du Cœur (Provincie Henegouwen)
•    TAJO (Provincie Oost-Vlaanderen)

Daarnaast heeft het Comité zijn steun aan TADA (ToekomstATELIERdelAvenir) verlengd voor het schooljaar 2021-2022.

De Stichting ENGIE zal in het najaar een nieuwe oproep lanceren om projecten in te dienen.

Philippe Van Troeye, CEO van Tractebel en voorzitter van de Stichting ENGIE België: Tijdens onze ontmoetingen met de verenigingen hebben we onder meer gezien hoe belangrijk het is dat de jeugd kan heropleven na de pandemie. Ik ben er dan ook bijzonder trots op dat wij, met de hulp van de verenigingen en vrijwilligers die door de Stichting ENGIE worden gesteund, zoveel jongeren positieve vooruitzichten kunnen bieden. De ondersteuning van deze projecten maakt volgens mij volledig deel uit van het DNA van ENGIE, een maatschappelijk verantwoorde en lokaal verankerde onderneming. Dit DNA komt tot uiting in de manier waarop wij zaken doen, maar ook in de actieve steun die wij kinderen en jongeren willen geven door middel van sport, onderwijs en cultuur.

Olivier Desclée

Press Officer