Absolute primeur op de atletiekpiste: ENGIE organiseert inclusieve estafette in het Koning Boudewijnstadion

Op zaterdag 26 augustus organiseerde ENGIE in samenwerking met Allianz Memorial Van Damme, het Belgisch Paralympisch Comité en de Vlaamse Atletiekliga een unieke inclusieve atletieknamiddag voor sporters met en zonder beperking. Voor de eerste keer in België vond er een volledig gemengde estafette plaats, waarbij atleten met een fysieke of visuele handicap samen met valide atleten het tegen elkaar opnamen. Ook sporters met een verstandelijke beperking namen deel aan de atletieknamiddag in het Koning Boudewijnstadion en konden er kennismaken met verschillende disciplines. Eén jaar vóór de start van de Paralympische Spelen in Parijs gaven de deelnemers het beste van zichzelf, in het gezelschap van (ex-)wereldkampioenen zoals Kim Gevaert en Peter Genyn, en onder begeleiding van professionele coaches.
25/08/2023

Inclusie via sport, het is niet zomaar een leuze van ENGIE. Al 20 jaar steunt ENGIE het Belgisch Paralympisch Comité en moedigt het G-sporters aan om hun dromen na te streven en hun grenzen te verleggen. Daarnaast is het ook het 10de jaar dat ENGIE partner is van de Allianz Memorial Van Damme. Zaterdagnamiddag bracht ENGIE beide partners en meer dan 100 sportievelingen met en zonder beperking samen voor een inclusieve atletiekinitiatie in het Koning Boudewijnstadion.

Voor de atleten met een verstandelijke beperking werd een recreatief aanbod voorzien met verschillende atletiekdisciplines zoals spurt, vortexwerpen, hindernislopen, verspringen en balstoten. Onder leiding van professionele coaches en trainers gaven ze het beste van zichzelf op de piste, onder aanmoediging van alle aanwezigen.
Voor de allereerste keer werd er ook een inclusieve estafetteloop georganiseerd. 11 teams, verdeeld over 3 reeksen kwamen aan de start van een Zweedse estafette van 1000 meter (100X200X300X400). Elk team bestond uit 3 atleten met een verschillende handicap (framerunners, protheselopers, slechtzienden, wheelers, atleten met een hersenletsel…) en 1 valide atleet. Ook onze paralympische kampioenen Peter Genyn, Roger Habsch en kersvers wereldkampioen Maxime Carabin liepen mee. Net als ex-topatleten Kim Gevaert, Nils Duerinck en Ingrid Didden.

Als extraatje kregen alle deelnemers nog de mogelijkheid om het blind lopen te ervaren tijdens een ‘100m Running Blind’.

In het verlengde van dit evenement krijgen alle deelnemers de mogelijkheid om vrijdagavond 8 september terug te keren naar het Koning Boudewijnstadion voor de Allianz Memorial Van Damme. Het ideale moment om hun idolen van dichtbij aan te moedigen.

De atletieknamiddag werd gehouden exact één jaar en twee dagen vóór de start van de Paralympische Spelen, die van 28 augustus tot 8 september 2024 in Parijs zullen doorgaan en waar we samen naar uitkijken om onze Belgische toppers aan het werk te zien.

Thierry Saegeman, CEO ENGIE België:

“ENGIE zet zich al jarenlang in voor een inclusieve samenleving en stimuleert mensen met verschillende achtergronden en talenten om hun passie  te ontdekken en te ontplooien. Sport is zo’n passie die door velen gedeeld wordt. Via ons partnerschap met het Belgisch Paralympisch Comité steunen we al 20 jaar jonge beloftevolle G-sporters en vragen we om de publieke aandacht en aanmoedigingen die ze verdienen. Met deze inclusieve atletieknamiddag, waarbij valide en invalide atleten het met en tegen elkaar opnemen, doorbreken we alweer een barrière en zorgen we samen met onze partners voor een echte primeur op de atletiekpiste!”

Kim Gevaert, Meeting Director Allianz Memorial Van Damme:

“Bij de Allianz Memorial Van Damme werken we met de allerbeste atleten ter wereld maar tegelijkertijd zijn we ons bewust van de bredere rol die het evenement kan spelen op sociaal-sportief en maatschappelijk vlak en dus vinden we het belangrijk om ook heel specifiek in te zetten op diversiteit. We kiezen er bewust voor om in ons sportief programma proeven te integreren waarmee we kansen kunnen geven aan andere talenten zoals jongeren of mensen met een beperking. Als Meeting Director ben ik dan ook heel erg blij met het initiatief van onze partner Engie om een atletiekinitiatie te organiseren voor G-sporters. Ik trek met veel plezier mijn spikes terug aan om samen met o.a. Peter Genyn een aflossing te lopen, want samen sporten verlegt grenzen.”

Onze strategie voor een versnelde energietransitie

België heeft ambitieuze objectieven op vlak van energie: een antwoord bieden op de stijgende energienoden van de Belgische inwoners en bedrijven en de CO₂-uitstoot verminderen. Om deze uitdagingen en objectieven te behalen, lanceren we een nieuwe strategie: #ENERGIZE2030.

De Urban Youth Games gaan naar Parijs

In de aanloop naar de Olympische Spelen in Paris 2024, zullen de Urban Youth Games op 31 mei, 2000 jongeren de kans geven om de magie van de Olympische Spelen te ervaren.
Een groep van 1000 Belgische kinderen, met een mooie vertegenwoordiging uit Molenbeek, en 1000 kinderen uit Frankrijk, waaronder een groep uit Seine-St-Denis, zullen symbolisch samenkomen rond inclusieve sportactiviteiten.
Sinds 2019 steunt de Stichting ENGIE de Urban Youth Games, een tastbaar voorbeeld van ons engagement voor sociale inclusie en de ontwikkeling van jongeren.
22/04/2024

Drie jaar samenwerking met SOS Kinderdorpen

Het verhaal van de samenwerking tussen ENGIE en SOS Kinderdorpen is werkelijk inspirerend. Het begin van deze samenwerking was het verbeteren van de energie-efficiëntie van de studio's van het Maison L’Olivier in Hollogne, die worden aangeboden aan jongeren van 16-jarigen die hun opvangcentrum verlaten en willen leren om stilletjes aan op eigen benen te staan. Deze jongeren leren alleen te leven, zelfstandig, en hun budget, huisvesting te beheren voordat ze de stap naar volwassenheid zetten.

Stéphanie Huang speelt klassiek concert voor de gevangenen in Haren

Al 3 jaar is de Stichting ENGIE de trotse meter van de celliste Stéphanie Huang, die in de Muziekkapel Koningin Elisabeth verblijft. In het kader van de community projecten van de Kapel, gericht op het bereiken van kwetsbare groepen, kwamen we op het idee om een concert met Stéphanie te organiseren in de vrouwengevangenis van Haren. Neem een kijkje achter de schermen van dit concert.
06/03/2024