1 miljoenton vliegas geëvacueerd uit de Terril van Hénâ

De Terril van Hénâ ligt in de gemeentes Engis en Flémalle. De site bestond oorspronkelijk uit twee grote valleien die door de Hénâ-beek en de Venen-beek werden gevormd. De terril bestaat uit 2 300 000 ton vliegas afkomstig uit de verbranding van steenkool voor de productie van elektriciteit in de centrale van Les Awirs in de jaren 1950-1970.
31/08/2022

De werf voor de evacuatie van de vliegas ging van start in 2016 en zal 14 jaar duren. 
ENGIE zal in totaal meer dan 50 miljoen EUR investeren in de herontwikkeling van dit voormalige industriegebied.

Aurélie Delvaux, Projectleider Terril van Hénâ :


De mijlpaal van 1 000 000 ton vliegas die van de Terril van Hénâ naar de cementindustrie werden geëvacueerd, bereikten we in augustus! Deze belangrijke stap is een waar succes voor de sanering van het terrein. De vliegas wordt van de terril afgegraven en via een 1,7 km lange transportband naar de oevers van de Maas en de kade naast de centrale van Les Awirs vervoerd. Daar worden zij rechtstreeks in binnenschepen gelost om zo onmiddellijk naar de cementfabriek te vertrekken. Dit proces en de ter plekke gebouwde installatie stellen ons in staat een uitstekend rendement te behalen. Van 2017 tot 2022 draaiden de activiteiten op de terril immers op volle kracht en werd zo in 5 jaar tijd één miljoen ton vliegas verwijderd. Dit vliegas wordt gebruikt in cementfabrieken vanwege het aluminiumoxide- en silicagehalte, en krijgt zo een tweede leven. Binnen 7 jaar zal de resterende 1 300 000 ton helemaal verwijderd zijn en zal de Terril van Hénâ in zijn oorspronkelijke, natuurlijke staat worden hersteld.

Een unieke werf in Europa!


Met dit ambitieuze project voor de herwaardering van een industriële site tot een nieuwe biodiversiteitszone zet ENGIE zijn voorbeeldfunctie als verantwoordelijke industriële onderneming kracht bij. Het gaat hier om een unieke werf en wel om verschillende redenen:

  • De site zal in zijn oorspronkelijke toestand worden hersteld en zal opnieuw een groene zone, rijk aan biodiversiteit, worden voor de omwonenden;
  • Dankzij een overeenkomst met de cementfabrieken krijgen de vliegassen van de terril een tweede leven. Ze worden gerecycleerd na het transport per binnenschip wat bovendien een uiterst duurzame vorm van transport is;
  • Tot slot hecht ENGIE groot belang aan het welzijn van en de verstandhouding met de omwonenden. Zo worden de vliegassen in een afgesloten transportband afgevoerd, waardoor geluidsoverlast en ophoping van resten zoveel mogelijk worden vermeden. Omwonenden, overheden en deskundigen uit de academische wereld werden, worden en blijven van begin tot einde van de werken betrokken.

Met dit project laat ENGIE zien dat het zijn verbintenissen op lange termijn en over de volledige activiteitscyclus van het project nakomt: van ontwikkeling, bouw, exploitatie, tot ontmanteling en herinrichting.

Artikels en persberichten

Card image cap
Pers

Aftellen naar de Allianz Memorial Van Damme: 130 Brusselse kinderen schitteren zelf al op de atletiekpiste tijdens de ENGIE Kids Athletics

02/09/2024
Card image cap
Pers

Zes ex-laureaten van de ‘ENGIE Talent of the Year’ trofee naar de Paralympische Spelen in Parijs

Nu de volledige Belgische delegatie voor de Paralympische Spelen in Parijs bekend is, zetten de geselecteerde atleten de laatste rechte lijn in naar het summum van de topsport.
17/07/2024
Card image cap
Pers

Eerste spadesteek voor nieuw batterijpark van ENGIE in Vilvoorde

Op de site van ENGIE in Vilvoorde werd op 5 juli in het bijzijn van burgemeester Hans Bonte de eerste spadesteek gegeven voor de bouw van een nieuw batterijpark van 200 MW. Vanaf september 2025 zullen de batterijen 800 MWh aan elektriciteit kunnen opslaan en deze nadien tot vier uur lang in het net injecteren. Deze vorm van flexibiliteit, een van de strategische prioriteiten van ENGIE, zal een essentiële ondersteuning bieden aan het elektriciteitsnet.
05/07/2024
Card image cap
Artikel

Een sociaal project rondom een historisch scheepsreplica

Een replica bouwen van de "Canot Royal" of koningssloep van Leopold I, met de hulp van scheepvaartliefhebbers en jongeren die hun weg zoeken in het leven. Dit is de waanzinnige uitdaging die de vzw Maritiem Atelier is aangegaan in 2022. De kennisoverdracht aan de hand van een stuk dat zo beladen is met Belgische geschiedenis is wat de Stichting ENGIE heeft gemotiveerd om het project te steunen. We ontmoeten Nicolas Joschko, directeur van de vzw die vertelt over de geschiedenis van het project.
25/06/2024