Duurzame alternatieven voor dieselwagens – Interview met Michael De Koster

Het aantal voertuigen op de Belgische wegen neemt elk jaar toe en zo ook de CO2-uitstoot. Als voortrekker van de “zero carbon” transitie werkt ENGIE actief mee aan een vergroening van de mobiliteit; één van zijn belangrijkste pijlers op strategisch vlak. Michael De Koster, Head of Innovation e-Mobility bij ENGIE, vertelt hoe ENGIE dat doet en waarom het beter is om voor een duurzaam alternatief te kiezen.
17/09/2019

De invoering van de lage emissiezones in enkele grote steden in België doet mensen nadenken en zelfs tot actie overgaan om voor een milieuvriendelijke(re) wagen te kiezen. Het aanbod alternatieve brandstoffen wordt steeds groter. Maar welke brandstof is nu het milieuvriendelijkst?

“Vandaag is transport verantwoordelijk voor 23% van de wereldwijde CO2-uitstoot. 95% van het transport is op basis van brandstoffen op petroleum. Vooral diesel- en benzinewagens, en sinds enige tijd in mindere mate LPG-wagens zijn de heersers van de weg. Sinds de invoering van de lage emissie-zones in grote steden in België zien we voor het eerst een afname van dieselwagens. Mensen kiezen opnieuw voor benzinewagens, of durven te kiezen voor een duurzamer alternatief. 

Hybridewagens zijn bijvoorbeeld een eerste stap in de goede richting. Ze combineren twee verschillende technologieën voor de aandrijving. Ze rijden op benzine of diesel, maar kunnen ook gebruik maken van een elektrische aandrijving. De autonomie van de elektrische aandrijving is slechts 30 à 40 km, waardoor je best enkel elektrisch rijdt in de stad. De batterij wordt onder het rijden opgeladen. Een plug-in hybride is een hybridewagen die je kan aansluiten op een externe energiebron. Deze soort wagens blijven CO2 uitstoten, maar zijn milieuvriendelijker. Deze wagens zijn ook iets duurder dan een wagen op fossiele brandstoffen, maar interessant voor personen die zich vaak in de stad moeten verplaatsen.

CNG (Compressed Natural GaS) is gecomprimeerd aardgas (niet te verwarren met LPG – Liquified Petroleum Gas) en minder vervuilend dan benzine of diesel; het stoot 20% minder CO2 uit en wordt daarom nog altijd gezien als een overgangsbrandstof. Ook op vlak van NOX en fijnstof doet CNG beter. In 2018 is de verkoop van voertuigen op CNG enorm gestegen. Het is een goed alternatief en economisch interessant want nauwelijks duurder dan een wagen op benzine of diesel. Ook de actieradius tot 800 km trekt mensen over de streep. De uitbouw van de infrastructuur voor de bevoorrading van de wagens is in volle opmars.

En dan komen we uiteindelijk bij elektrische voertuigen die het meest milieuvriendelijk zijn en geen  CO2, NOX of fijnstof uitstoten. Het best van al wordt de laadinfrastructuur gevoed door hernieuwbare energie. In 2019 heeft de verkoop van EV de verkoop van CNG-voertuigen ondertussen voorbijgestoken.

Waterstof is de brandstof van de toekomst en ideaal voor het zwaardere wegtransport. De brandstof is zeer milieuvriendelijk omdat het via elektrolyse ontstaat. Dat is een proces waarbij men duurzaam geproduceerde elektriciteit loslaat op water waardoor er waterstof en zuurstof ontstaat.

Op termijn zal de aanschaf van voertuigen op fossiele brandstoffen fiscaal niet meer interessant zijn wat de keuze voor een duurzaam alternatief makkelijker gaat maken. De fiscale aftrekbaarheid van diesel- en benzinewagens werd immers recent herbekeken en de overheid plant in de nabije toekomst bijkomende fiscale bijsturingen om de mensen nog meer te ontmoedigen. Toch blijft de overstap nog steeds niet evident en dit vooral op vlak van prijs en infrastructuur. Steden en bedrijven moeten ervoor zorgen dat mensen, bedrijven, instanties… die overstap naar groene mobiliteit op een eenvoudige manier kunnen maken. 

 

Hoe draagt ENGIE zelf bij aan een groenere mobiliteit ?

« Als leider in de energietransitie nemen we onze verantwoordelijkheid op en ontwikkelen en faciliteren we koolstofvrije mobiliteitsoplossingen op maat van onze klanten. De strategie van ENGIE inzake mobiliteit is gestoeld op 2 pijlers. Langs de ene kant werken we aan een verduurzaming van de mobiliteit door het gebruik van elektrische voertuigen, CNG-voertuigen en waterstofvoertuigen toegankelijker te maken, en ook door te blijven innoveren. 

  • We bieden all-in laadoplossingen op maat voor zowel de particuliere als zakelijke markt. Daarnaast sluiten  we duurzame partnerschappen om innovaties in dit domein mee te ondersteunen. Eén van die partnerschappen is met Jedlix, een internationale clean-tech start-up voor slimme laadoplossingen. Smatch is  onze intelligente laadoplossing voor bedrijven. Slim laden houdt in dat een elektrische wagen op het ‘beste moment’ wordt opgeladen, namelijk wanneer er voldoende en bij voorkeur hernieuwbare energie beschikbaar is op het elektriciteitsnet, en dat een laadbeurt ook uitgesteld wordt wanneer de energievraag hoger is dan het aanbod, zodat het elektriciteitsnet in balans blijft. Om de toegang tot elektrische voertuigen te vergemakkelijken, hebben we recent ook, samen met Arval, een geïntegreerd aanbod gelanceerd voor zowel particuliere als professionele klanten, dat zowel een EV-leasingwagen omvat, een laadinfrastructuur thuis en op het werk (onderhoud en andere diensten inbegrepen), maar ook toegang tot de openbare laadinfrastructuur.  
  • We bekijken ook hoe we de CNG-markt nog meer een duwtje in de rug kunnen geven door via ons partnership met ENORA nog meer CNG-laadstations te bouwen en dit vooral dichtbij bedrijven met een wagenpark dat groener kan. 
  • Op vlak van waterstof is ENGIE momenteel bezig met de ontwikkeling van een pilootproject in Wallonië om de busvloot te laten overschakelen op waterstof. De nood is hoog want tegen 2025 moeten alle publieke bussen in België op alternatieve brandstoffen rijden.

Langs de andere kant is het ook belangrijk om het fileprobleem aan te pakken. We zetten, via onze verschillende entiteiten, zeer sterk in op intelligente mobiliteit om de verkeersdoorstroming te optimaliseren, maar ook om de zachte, niet-gemotoriseerde mobiliteit te stimuleren. Want uiteindelijk is de zachte mobiliteit nog de meest duurzame mobiliteit.