ENGIE stelt informatica ten dienste van luchthavens

Op Brussels Airport speelt ENGIE een onzichtbare rol voor de reiziger. Toch is deze cruciaal voor hem. Overal in Brussels Airport duikt ENGIE op: de bebakening van de start- en landingsbanen, het onderhoud van de passagiersbruggen, de bagagesorteersystemen enz. De verschillende entiteiten van de ENGIE-familie vullen elkaar perfect aan: ENGIE Cofely is verantwoordelijk voor het onderhoud van de faciliteiten die door ENGIE Fabricom en ENGIE Axima zijn geïnstalleerd.

In de luchtvaartindustrie verandert de technologie zeer snel. Bij ENGIE volgen wij hen op de voet. Air’NG is een van de recentste innovaties die de Groep op dit gebied heeft ontwikkeld. Het is een digitaal platform dat een reeks taken op luchthavens beheert: het traceren, opvolgen en sorteren van bagages, enz.

 

Op Brussels Airport

In Brussel houdt een Air’NG-platform toezicht op de 25 “screening lines”, moderne controlelijnen voor handbagage. Elk van deze lijnen is in staat om 450 stukken bagage per uur te verwerken. Air’NG verzamelt alle controlegegevens, verwerkt ze en geeft ze weer in de vorm van interactieve boordtabellen en rapporten. Op die manier kan de luchthaven nagaan of de screening lines en het veiligheidsbedrijf G4S de vereisten naleven die hen werden opgelegd op het vlak van doeltreffendheid.

 

In Paris-Charles De Gaulle

In de luchthaven Paris-Charles De Gaulle gebruikt ENGIE Cofely Airport & Logistics Services Air’NG om zijn eigen prestatieniveaus te controleren. Deze divisie staat in voor het onderhoud van de passagiersbruggen of de stroomtoevoer in de vliegtuigen.

Ook hier worden de gegevens doorgestuurd naar een Air’NG-platform dat ze vervolgens verwerkt en er indicatoren uithaalt die het mogelijk maken om problemen te identificeren  of zelfs storingen te voorkomen voordat ze zich voordoen.

 

In Griekenland

Air’NG werd in 2018 gelanceerd en kreeg al snel een eerste concrete toepassing voor Fraport, het bedrijf dat 14 luchthavens op de Griekse eilanden uitbaat. Fraport zocht een unieke infrastructuur om de bagage van passagiers te traceren en op te volgen.

In de praktijk scannen de bagagemedewerkers de etiketten met streepjescodes van koffers. De gegevens worden vervolgens via Wi-Fi of 4G verstuurd en komen terecht in een datacenter. Daar worden ze ingevoerd door Air’NG, via een specifieke applicatie. Resultaat? Griekse luchthavens kunnen bagages in real-time opvolgen, van inchecken tot uitstappen. Ze voldoen dus aan een verordening van de IATA, de internationale vereniging van luchtvervoer.

 

Andere toepassingen

Ten slotte baat ENGIE Fabricom Air’NG zelf uit met een andere toepassing: het monitoren van de bagage sorteersystemen die de entiteit biedt op 48 luchthavens over de hele wereld. Alle data worden gecentraliseerd in Brussel, waar een “support” team 24/7 werkt.

Maar de toepassingsgebieden van Air’NG zijn niet beperkt tot de luchthavensector. Het is een platform waarop veel toepassingen uitgevoerd kunnen worden. Het voordeel ten opzichte van andere vergelijkbare platformen? Het gebruiksgemak. Air’NG is gebouwd op Open Source computermodules. De meeste computerwetenschappers hoeven niet door een lange training te gaan voordat ze Air’NG kunnen gebruiken en er toepassingen voor te schrijven.

ENGIE heeft Air’NG ontwikkeld om aan de eisen van haar klanten te voldoen. De digitalisering van het bagagesorteersysteem  heeft ervoor gezorgd dat de toename van vluchten, bestemmingen en verbindingen de afgelopen decennia beter verwerkt konden worden. Vandaag wordt met Air’NG een nieuwe fase bereikt dankzij de Cloud. Veel luchthavens willen geen zware IT-infrastructuur meer in hun gebouwen houden.

Deze innovatie maakt deel uit van de strategie van ENGIE. Door de efficiëntie van hun processen en activiteiten te verbeteren, wil de Groep een referentiepartner zijn voor de vele klanten die zich voorbereiden op de toekomst.