De 11 projecten die in 2022 gesteund worden door de Stichting ENGIE
Ontdek de 11 nieuwe projecten die de Stichting ENGIE steunt in 2022.
Goodplanet Belgium - (België - door overstromingen getroffen regio's)
10 jongeren zullen gedurende een jaar worden opgeleid tot klimaatambassadeurs. Deze jongeren (Belgen of nieuwkomers) komen uit regio's die getroffen zijn door de klimaatverandering. De opleiding tijdens het eerste jaar zal hen in staat stellen de klimaatproblematiek beter te begrijpen en de rode draad te ontwikkelen voor de workshop die zij tijdens het tweede jaar aan meer dan 1000 kinderen zullen geven. Het tweede jaar is gewijd aan de inzet van de ambassadeurs op scholen om het publiek bewuster te maken van actie tegen klimaatverandering.
Odyssée - (Brussel + door overstromingen getroffen regio's: Luik, Namen, Waals-Brabant)
De non-profitorganisatie, die gespecialiseerd is in het begeleiden van jongeren die de school vroegtijdig dreigen te verlaten of dit al gedaan hebben, biedt workshops aan over het milieu, duurzame ontwikkeling en wereldburgerschap aan leerlingen in 150 middelbare scholen. Het doel is jongeren te overtuigen van de rol die de nieuwe generatie kan spelen voor de toekomst van onze planeet en zo hun motivatie in hun schoolloopbaan te beïnvloeden. In totaal zullen 500 jongeren rechtstreeks door Odyssée worden opgeleid en zullen 1500 jongeren indirect worden opgeleid via door Odyssée opgeleide leraren.
Asbl La Marguerite - (Luik)
Deze huiswerkschool, gelegen in een achtergestelde wijk van Luik, zal een digitale ruimte creëren die toegankelijk is voor een vijftigtal jongeren tussen 10 en 15 jaar, hoofdzakelijk van buitenlandse afkomst en uit kansarme milieus. Deze ruimte zal de kinderen in staat stellen te leren omgaan met een computer en hun schoolwerk en onderzoek op het internet te doen. Ze zullen ook een tablet mogen lenen voor thuis.
Le Monde des Possibles - “Haute Résolution” (Liège)
Dit opleidingscentrum in Luik biedt opleidingen Frans als vreemde taal aan en nieuwe technologieën voor mensen in een precaire situatie (NEET en nieuwkomers), die werkloos zijn en/of hun schoolopleiding hebben afgebroken. Ze gaan een nieuw opleidingsprogramma lanceren over digitale creativiteit. Het doel is deze jongeren weer op de rails te krijgen en hen te motiveren hun opleiding voort te zetten, bijvoorbeeld via het IFAPME (het Waals Instituut voor alternerende opleiding en zelfstandigen en KMO's). In totaal is het de bedoeling om in 2 jaar tijd 60 jongeren op te leiden.
Parrain-Ami (Bruxelles et Brabant Wallon)
De vereniging organiseert de sponsoring van een honderdtal kinderen die in gezinsmoeilijkheden verkeren of door een familie in een instelling zijn geplaatst in de regio's Brussel en Waals-Brabant. Ze zijn verantwoordelijk voor de aanwerving van gezinnen, het koppelen van de kinderen aan de gezinnen en de follow-up van het peterschap. Het doel is deze kinderen een serene omgeving te bieden zonder de plaats in te nemen van de ouders, die gebaat zijn bij een moment van respijt. De familie ontvangt elk kind één weekend per maand en tijdens de vakanties. Voor tieners kan sponsoring ook de vorm aannemen van mentorschap tijdens een maandelijkse bijeenkomst. De steun van de Stichting maakt de sponsoring van 10 kinderen mogelijk.
6 projecten die al gesteund werden door de Stichting ENGIE en vernieuwd in 2022
SODA+ (Vlaanderen)
De vereniging werkt aan de motivatie van jongeren in het technisch en beroepsonderwijs in Vlaanderen met het oog op de bestrijding van ongelijkheid op de arbeidsmarkt. Daartoe gebruiken zij verschillende hefbomen zoals de toekenning van een getuigschrift dat de kwaliteit van de gedragsvaardigheden van de jongere garandeert, het aanbod van stages, studentenjobs, banen en ludieke activiteiten. SODA+ bereikt meer dan 20.000 jongeren (van wie 44% risicojongeren). SODA+ wil proactiever worden: zijn zichtbaarheid in Vlaanderen vergroten en zijn stage-/arbeidsaanbod en de toegankelijkheid van zijn webplatform ontwikkelen. ENGIE zal ook deskundigheid op het gebied van digitale communicatie ter beschikking stellen.
Flagey Academy (Bruxelles)
De vereniging biedt een koorscholingsprogramma voor kinderen en jongeren van 6 tot 20 jaar, dat representatief is voor de sociaal-culturele en taalkundige diversiteit van de stad. De kinderen worden aangeworven voor een gratis opleiding van 14 jaar, gebaseerd op hun motivatie en inzet. Zij worden in hun artistieke, emotionele en intellectuele ontwikkeling begeleid door een professioneel team van musici en leraren.
S.M.A.K. Beweegt (Gand)
S.M.A.K. Beweegt is een programma van het Museum voor Moderne Kunst in Gent dat een kansarm publiek wil bereiken en de deuren van kunst en cultuur wil openen voor mensen voor wie die dat niet vanzelfsprekend is.
Het door de Stichting gesteunde project is voornamelijk gericht op de integratie van kansarme kinderen en jongeren, met 2 projecten:
- S.M.A.K. in de klas/ S.M.A.K. en valise. De workshop wordt in het klaslokaal gegeven. De kinderen kruipen in de huid van een kunstenaar en doorlopen alle stadia van de creatie, van het idee tot de tentoonstelling. Deze workshop dient als inleiding op het bezoek aan het museum zelf.
- Parallel maakt een ander inclusieprogramma deel uit van de aanvraag bij de ENGIE Stichting: de creatieve workshops over taalkunde met "OKAN" (opvangcentrum voor jongeren die geen Nederlands spreken) en in samenwerking met de Luca School Gent.
Story-me (Brussel)
Het programma van de vereniging heeft tot doel schooluitval in het kwalificerend onderwijs in Brussel te voorkomen door een positieve oriëntatie te ondersteunen en zin te geven aan de keuze voor een beroeps- of technische oriëntatie. Daartoe biedt Story-me opleidingsdagen en een toolbox voor leraren en opvoeders en coaching op het gebied van zelfvertrouwen, loopbaanoriëntatie en projectplanning voor leerlingen van het 2e en 3e jaar in de middelbare school.
Yehudi Menhuin Foundation Homelands, Places of belonging (Antwerpen-Namen-Brussel)
De ENGIE Stichting steunt de International Yehudi Menhuin Foundation voor een co-creatieproject in duo/trio. Dit is een creatief werk tussen een nieuwkomer-kunstenaar, een lokale Belgische kunstenaar uit een cultureel centrum en de lokale kunstenaarsgemeenschap. In een complexe politieke, sociaal-economische en gezondheidscontext geeft dit project door middel van kunst een positief beeld van de nieuwkomer. Voor 2022 zullen 4 steden betrokken zijn bij het co-creatieproces met 10 beginnende kunstenaars.
Cantania de BOZAR (Bruxelles)
Dit is een participatief zangproject gericht op kinderen van het 3de tot het 6de leerjaar van de lagere school in Brussel, zowel in het gewoon als het buitengewoon onderwijs. Het is de bedoeling het zingen voor lange tijd in de klas te verankeren en de kinderen aan te moedigen ook na het project te blijven zingen. Zingen stimuleert het gevoel van eigenwaarde, respect voor anderen en verbetert het gevoel van samenhang tussen de kinderen. Om dit project uit te voeren, worden de leerkrachten tijdens 4 dagen workshops opgeleid en krijgen ze de instrumenten om met hun klas te zingen. Vervolgens leren zij hun leerlingen een cantate in het Frans en het Nederlands, wat het project nog meer verrijkt. Het programma wordt afgesloten met een groots optreden in Bozar op het podium van de Henry Le Boeufzaal.