Wemmel heeft de eerste koolstofneutrale tennis- en padelclub van België

BTC Tennis & Padel in Wemmel mag zichzelf de eerste CO₂-neutrale tennis- en padelclub van België noemen. Samen met ENGIE werden er verschillende ingrepen gedaan om deze sterk groeiende club zo energie-efficiënt mogelijk te maken. Dankzij bijna 300 zonnepanelen zorgt de tennis- en padelclub voor meer dan een kwart van zijn energieverbruik, dat zo laag mogelijk werd gehouden door onder andere ledverlichting en extra isolatie. Al deze inspanningen, in combinatie met een 100% groen Belgisch energiecontract en een compensatie van de resterende CO2-uitstoot, hebben de club het label ‘CO2-Neutraal®’ opgeleverd.
27/09/2021

In aanwezigheid van burgemeester van Wemmel Walter Vansteenkiste, de voorzitter van BTC Tennis & Padel en talrijke leden, werd op zondag 26 september de nieuwe, energieneutrale tennishal ingehuldigd. De club heeft resoluut gekozen voor een koolstofneutrale aanpak en deed een beroep op ENGIE en adviesbureau CO2logic om hen hierin te begeleiden.

Op het dak van de nieuwe tennishal installeerde ENGIE een zonnepaneleninstallatie met een totaalvermogen van 100 kilowatt, goed voor een jaarlijkse productie van 89 MWh. De bijna 300 zonnepanelen dekken het verbruik van ongeveer 25 huishoudens en vermijden de uitstoot van 41 ton CO₂ per jaar. Qua klimaatimpact komt dit overeen met het uit het verkeer halen van 20 dieselwagens.

Voor de PV-installatie werkt ENGIE met een derde partijfinanciering, waarbij het volledig zelf instaat voor de investering en de installatie gedurende 15 jaar ter beschikking stelt van de club. Nadien wordt BTC Tennis & Padel eigenaar van de zonnepanelen.
Dankzij de PV-installatie van 500 m² wordt meer dan één derde van het verbruik van BTC Tennis & Padel (34%) gedekt door zelf geproduceerde zonne-energie. Voor zijn overige energieverbruik sloot de club een contract af Bij ENGIE met 100% Belgische, groene stroom. Dit contract loopt nog tot 2024 en kan nadien verlengd worden.

De nieuwe tennishal werd zo energie-efficiënt mogelijk gebouwd en ingericht. Door middel van een energie-audit werd er een CO₂-balans opgesteld en konden de nodige energiebesparingsacties geïdentificeerd worden. Zo werden er 42 energiezuinige ledlampen geplaatst, die voor een energiebesparing van 25% zorgen. Er werd ook extra isolatie geplaatst.

Dankzij al deze ingrepen is de nieuwe tennishal CO₂-neutraal. Maar  BTC Tennis & Padel wilde nog een stapje verder gaan in hun duurzame ambities en als club volledig CO₂-neutraal worden. Hiervoor deed het een beroep op consultancybedrijf CO2logic, dat zijn klanten helpt bij het berekenen, verminderen en compenseren van hun ecologische voetafdruk.  CO2logic zorgde ervoor dat BTC Tennis & Padel zijn resterende CO₂-impact (49 ton op jaarbasis) kan compenseren en op die manier het label van eerste CO₂-neutrale tennis- en padelclub van België kan opspelden. BTC Tennis & Padel koos voor een herbebossingsproject in Burkina Faso dat bijdraagt aan de aanleg van een ‘grote groene muur’ in de Sahel en woestijnvorming tegengaat.

Filip Meuleman, hoofd van de hernieuwbare energie-activiteiten van ENGIE in België: “ENGIE wil een voortrekkersrol spelen in de energietransitie naar een koolstofneutrale toekomst. We zijn trots dat BTC Tennis & Padel met onze ondersteuning en begeleiding de eerste koolstofneutrale tennis- en padelclub van België is. Tot nu toe contracteerden we al 65 MW aan zonne-installaties bij bedrijven via derdepartijfinanciering. Tegen eind 2030 mikken we op meer dan 250 MW of 250 hectare aan zonnepanelen op de daken en terreinen van honderden bedrijven.”

Johan De Keersmaeker, voorzitter van BTC Tennis & Padel: “Vanuit het bestuur werken we aan een duurzame toekomst voor onze club en tijdens  het realiseren van de nieuwe tennishal groeide de ambitie om deze zoveel mogelijk energie-efficiënt te bouwen. Met ENGIE vonden we de juiste partner om onze ambitie te vertalen naar een juiste oplossing die onze club CO2-neutraal maakt, de eerste Tennis & Padel club van België. We zijn erg fier op het resultaat en we blijven ijveren voor milieubewuste oplossingen binnen onze clubwerking."

Dankzij 1,5 MWp aan zonnepanelen van ENGIE wordt Gosselin een duurzamere logistieke speler

ENGIE heeft een zonnepaneleninstallatie van 1,5 MWp geplaatst op de site van Gosselin in Antwerpen. Gosselin is een groot verhuis- en logistiek bedrijf en kan dankzij deze installatie van meer dan 3000 zonnepanelen zijn CO2-uitstoot verminderen met 535 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 268 dieselwagens.

Brouwerij St-Feuillien wordt groter en duurzamer met de hulp van ENGIE

Brouwerij St-Feuillien, die dit jaar haar 150ste verjaardag viert, investeert in de toekomst en gaat de hedendaagse milieu-uitdagingen aan. Het bedrijf presenteert vandaag zijn nieuwe productielijnen, geïnstalleerd in twee nieuwe gebouwen, zijn waterzuiveringsinstallatie, die voldoet aan de strenge lozingsnormen voor afvalwater, zijn energieterugwinningsproces, en zonnepanelen, geïnstalleerd door ENGIE, die jaarlijks het equivalent van een derde van het elektriciteitsverbruik van de site zullen produceren.

Site van Puratos in Andenne wordt duurzamer dankzij 4200 zonnepanelen geplaatst door ENGIE

ENGIE installeerde, financierde en onderhoudt een zonnepaneleninstallatie bij Puratos in Andenne, een wereldleider in ingrediënten voor bakkerij, patisserie en chocolade. Dankzij deze installatie van 2 megawatt kan het bedrijf zijn CO2-uitstoot reduceren met 750 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 375 dieselwagens.

ENGIE klanten kunnen tot 30% besparen op hun energiefactuur

Het voorbije jaar heeft ENGIE zijn 2,5 miljoen residentiële klanten extra bijgestaan tijdens de wintermaanden en hen actief gesteund in hun inspanningen om minder energie te verbruiken. Met resultaat: dankzij de verschillende energiebesparings-tools hebben ENGIE klanten tot maar liefst 30% minder verbruikt. Nu de winter snel in aantocht is, lanceert ENGIE zijn nieuwe campagne ‘Doe de Check&Save’, om verder te bouwen op het resultaat van vorig jaar en nog meer mensen te helpen om hun energiebudget onder controle te houden en tegelijk ook hun CO2-impact te beperken.