Nieuwe exhibit ‘Water voor iedereen’ leert kinderen spelenderwijs over duurzaam watergebruik
Samen met Join for Water en met steun van de ENGIE Stichting wil Pidpa kinderen en jongeren bewust maken van de waarde van water, hier én in de rest van de wereld.
De exhibit in Hidrodoe combineert een digitaal spel met een drinkwaterfonteintje. Kinderen nemen in het spel beslissingen over het gebruik en de verdeling van water. Daarbij ontdekken ze dat hun keuzes invloed hebben, niet alleen op het milieu, maar ook op mensen wereldwijd.
“We willen kinderen laten ervaren dat water niet overal vanzelfsprekend is,” zegt Hilde De Laet, manager van Hidrodoe. “In Hidrodoe leren ze door te doen: door te spelen, samen te werken en na te denken over oplossingen. Dat maakt de boodschap sterker en blijvender.”
De exhibit kwam tot stand in nauwe samenwerking met Join for Water, de Belgische NGO die wereldwijd inzet op duurzaam waterbeheer.
Volgens Valentien Goethals, coördinator dienst engagement van Join for Water, is die samenwerking een logische stap: “We willen jongeren bewust maken van de wereldwijde wateruitdagingen, maar op een manier die bij hun leefwereld past. Dit spel brengt het thema letterlijk tot leven en toont dat ook kleine keuzes een groot verschil kunnen maken.”
De ENGIE Stichting maakte de realisatie mogelijk met financiële steun. De organisatie ondersteunt projecten die een positieve impact hebben op milieu én jongeren.
“Met dit initiatief verbinden we educatie en duurzaamheid op een heel toegankelijke manier,” vertelt Anne-Sophie Hugé van de ENGIE Stichting. “Kinderen worden niet enkel toeschouwers, maar echte spelers in het verhaal van duurzaam watergebruik.”
Ook online beschikbaar
Naast de exhibit in Hidrodoe is er ook een onlineversie van het spel, die door Join for Water zal worden gebruikt in scholen. Leerkrachten kunnen het spel bovendien zelf spelen met hun klas via de educatieve website www.joinforwater.ngo/educatie. Zo bereikt het project nog meer jongeren en krijgt de boodschap ‘Water voor iedereen’ een blijvende plek in de klas én daarbuiten.