Google kondigt grootste zakelijke aankoop van hernieuwbare energie ooit aan, waaronder een contract van 92 MW in België met ENGIE

Google kondigt vandaag de grootste aankoop ooit van groene stroom door een bedrijf aan. Het tekende een pakket overeenkomsten voor 1.600 megawatt dat 18 nieuwe energiecontracten omvat, waaronder één in België met ENGIE. Dankzij deze deals vergroot Google zijn afname van wind- en zonne-energie wereldwijd met ruim 40%, tot 5.500 megawatt in totaal — de capaciteit van een miljoen daken met zonnepanelen.
20/09/2019

Bijna de helft van die elektriciteit zal in Europa worden geproduceerd en levert de EU meer dan 1 miljard euro aan investeringen op. Ook van de toegevoegde capaciteit wordt bijna de helft (793 MW) voorzien door Europese leveranciers, met name in Finland, Zweden, Denemarken en België.

“Duurzaamheid is al vanaf onze oprichting een van de kernwaarden van Google. Sinds 2007 zijn we een CO2-neutrale onderneming en in 2017 kochten we als eerste bedrijf van onze omvang hernieuwbare energie aan voor alle elektriciteit die we dat jaar verbruikten. (Dat deden we nog eens over in 2018). Zo werden we de grootste zakelijke koper van hernieuwbare energie ter wereld,” stelt Thierry Geerts, directeur van Google België.

In België neemt Google 92 megawatt van Engie af voor zijn datacenter in Saint-Ghislain nabij Bergen. Dat is een dubbele primeur: Google haalt zijn duurzame stroom voor het eerst op grote schaal in ons land én via een windpark op zee, namelijk Norther in de Noordzee. “Moderne offshore windturbines kunnen wel tweemaal zo groot zijn als een turbine op land, zodat we het elektriciteitsnet waarop ons Belgische datacenter is aangesloten, kunnen voorzien van grote hoeveelheden voordelige, schone stroom,” licht Geerts toe.

Als grootste groene stroomproducent in België, wil ENGIE de leider van de zero carbon transitie ‘as a service’ zijn. Philippe Van Troeye, CEO van ENGIE Benelux: “Om deze ambitie waar te maken, biedt ENGIE zijn klanten de oplossingen die ze nodig hebben om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. We zijn trots dat we Google kunnen helpen bij het behalen van hun milieudoelstellingen in de Benelux door hun verbruik van hernieuwbare energie in België te faciliteren. We hopen dat deze overeenkomst de toon zet voor verdere internationale samenwerkingen in de toekomst.”

Federaal Minister van Digitale Agenda Philippe De Backer“Google en ENGIE die de handen in elkaar slaan en zo digitale economie op basis van duurzame energie omzetten in de praktijk is de ‘way to go’. De ontwikkeling van windenergie in de Noordzee en de wil van Google om zijn totale energieverbruik te matchen met lokale hernieuwbare energie worden op deze manier allebei ondersteund.”

Federaal Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling Marie-Christine Marghem“Ik ben zeer blij dat het bedrijf Google een partner is van de energietransitie in België. Door zijn aandeel duurzame energie via offshore windenergie aanzienlijk te vergroten, naast de productie van zijn centrum voor zonne-energie, investeert Google op een duurzame manier voor de toekomstige generaties.”