Google en ENGIE versterken hun partnerschap in België met Power Purchase Agreements

Google en ENGIE hebben zopas een reeks Corporate Power Purchase Agreements (cPPA's) ondertekend waarbij ENGIE meer dan 118 MW hernieuwbare energie zal leveren aan de digitale infrastructuren van Google in België.
02/07/2024

ENGIE, een wereldwijde referentie in koolstofarme energie en diensten, zal de activiteiten en de uitbreiding van Google in België ondersteunen dankzij vijf nieuwe cPPA's. Beide bedrijven werken al lang samen in België en hebben de afgelopen jaren al verschillende cPPA's afgesloten in verschillende landen.

Met het oog op het bereiken van net-nul emissies en 24/7 koolstofvrije energie tegen 2030, zal Google de volledige productie ontvangen van 4 nieuwe onshore windparken ontwikkeld door ENGIE in België, goed voor een totale capaciteit van 26 MW. Bovendien hebben Google en ENGIE beslist om de bestaande afname van de cPPA van 92 MW van een ander Belgisch windpark dat al operationeel is, met 8 jaar te verlengen. ENGIE zal dus meer dan 118 MW hernieuwbare capaciteit leveren aan Google om zijn infrastructuur in België van stroom te voorzien. Dit komt overeen met ongeveer 3,7 TWh koolstofvrije energie.

Deze nieuwe overeenkomsten versterken de leiderspositie van ENGIE op de PPA-markt. ENGIE werd de grootste ontwikkelaar van hernieuwbare projecten voor bedrijven, aangezien de Groep in 2023 2,4 GW groene elektriciteit verkocht aan de industrie en grote energieverbruikers. Vorig jaar kondigde ENGIE 34 contracten aan in zes markten en was het de enige ontwikkelaar die PPA's aankondigde voor deze drie technologieën: zonne-energie, windenergie op het land en windenergie op zee.

Zoals aangekondigd in zijn strategie #ENERGIZE2030 heeft ENGIE in België de ambitie om de energietransitie te leiden door samen met zijn klanten en partners te bouwen aan het koolstofvrije, betrouwbare en betaalbare energiesysteem van morgen. Om dit te bereiken zal ENGIE onder andere de ontwikkeling van hernieuwbare energie versnellen tot 2,5GW tegen 2030, maar ook gebruik maken van zijn ongeëvenaarde capaciteiten als wereldwijde midstreamer om koolstofarme energie te leveren aan zijn klanten.

Vincent Verbeke, CEO van ENGIE Belgium: "We zijn verheugd om samen te werken met de referentiebedrijven van de tech-industrie, en in het bijzonder met Google, aangezien de meeste spelers van de sector de ontwikkeling van hun infrastructuur sterk versnellen en hun aankoopprogramma’s voor koolstofvrije energie opvoeren. Als de grootste ontwikkelaar van cPPA's voor schone energie wereldwijd zijn we er trots op dat we kunnen bijdragen aan de economische haalbaarheid van nieuwe investeringen in hernieuwbare projecten en tegelijkertijd de activiteiten en investeringen van energie-intensieve industrieën en hun lokale verankering kunnen ondersteunen."

Frederic Descamps, Google's Data Center Lead in België voegt hieraan toe: "Duurzaamheid is al sinds de oprichting een van de kernwaarden van Google. We streven naar nul-uitstoot in al onze activiteiten en waardeketens tegen 2030, ondersteund door een ambitieus doel voor schone energie om onze datacenters en kantoorcampussen te laten werken op 24/7 koolstofvrije energie. Onze ambitie om een positieve impact te hebben op elk netwerk waarin we actief zijn, kunnen we waarmaken door nauw samen te werken met toonaangevende energiebedrijven zoals ENGIE, een langetermijnpartner van Google in België, die zich op dezelfde manier inzet voor onze duurzame doelen."

Hellen Smeets

Press Officer
Contacteer Hellen via: +32 498 32 47 70
Gelieve in het weekend volgend nummer te gebruiken : +32 2 518 60 20

Repowering van het windpark Perwez: een nieuwe fase en een voorbeeld voor de energietransitie

Het windpark van Perwez, het resultaat van de samenwerking tussen ENECO, ENGIE, de gemeente Perwez en de twee lokale coöperaties HesbEnergie en Nosse Moulin, werd vandaag ingehuldigd in aanwezigheid van talrijke lokale stakeholders en projectpartners.
27/06/2024

Bureau Veritas certificeert ENGIE voor tweede jaar op rij met SET-label

Het SET-label (Sustainable Energy Transition), dat in mei 2022 in België werd gelanceerd, is het internationale equivalent van het Franse TED-label (Transition Energétique Durable) en certificeert onze methode om zonne- en windenergieprojecten te bouwen die geïntegreerd zijn in de samenleving, de natuur respecteren en bijdragen aan de vermindering van koolstofemissies.
13/06/2024

Waar of niet waar?

Windturbines staan centraal in de energietransitie, maar toch worden ze vaak verkeerd begrepen. Omgeven door mythes, nodigen we je uit om je kennis te testen met onze waar of niet waar quiz, ontworpen om vooroordelen te ontkrachten en accurate informatie te geven over deze hernieuwbare energiebron. Kun jij de waarheden van de onwaarheden onderscheiden? Er is maar één manier om erachter te komen!
05/06/2024

Primeur: ENGIE en Solarge plaatsen grootste circulaire zonne-installatie bij SABIC in Genk

ENGIE, Solarge en SABIC slaan de handen in elkaar voor een baanbrekende zonne-installatie van 2,4 MW op de site van SABIC in Genk. Uniek aan de zonnepanelen is dat ze 100% circulair zijn, veel minder wegen dan traditionele zonnepanelen én door Solarge in Nederland geproduceerd worden met SABIC-materialen. Het project is een echte primeur: nooit eerder in de wereld werd een installatie van dergelijke omvang met deze panelen gebouwd.
13/05/2024