ENGIE wordt de grootste groene energieleverancier in België: 1 miljoen klanten gaan voor groen

ENGIE heeft zich gehouden aan zijn belofte om 1 miljoen residentiële klanten te voorzien van 100% groene Belgische energie. Dit betekent dat meer dan een derde van zijn klanten kosteloos is overgeschakeld op groene energie. ENGIE wordt hiermee de grootste groene leverancier in het land en behaalt de doelstelling die begin dit jaar werd opgesteld. Dit maakt het mogelijk om de uitstoot van 600.000 ton CO₂ per jaar te vermijden (1), wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 300.000 dieselauto's (2).
17/12/2021

Thierry Saegeman-CEO van ENGIE Benelux:

De transitie naar koolstofneutraliteit is een uitdaging voor ons allemaal. Voor ENGIE als elektriciteitsproducent, maar ook als leverancier van onze klanten, die zich steeds meer bewust worden van de rol die zij kunnen spelen in deze transitie. Wij zijn trots dat wij de grootste leverancier van hernieuwbare energie in het land zijn, met 40% van de huishoudens die van groene en Belgische energie worden voorzien. Wij zetten onze inspanningen in deze richting voort en willen de voorkeurspartner van onze klanten zijn om samen te slagen in de energietransitie.

De ENGIE Groep heeft zich geëngageerd om tegen 2045 koolstofneutraal te zijn. In België is het bedrijf al de grootste producent van hernieuwbare energie met 850 MW geïnstalleerd vermogen (3) en heeft het sterke ambities voor 2030: 1.000 MW aan windenergie op het land, 1.000 MW aan offshore windenergie en 250 MW aan zonne-energie.

Bovendien wil ENGIE zijn 2,7 miljoen klanten, waaronder 2,4 miljoen huishoudens, helpen om de stap richting een koolstofneutrale toekomst te zetten door minder en beter te verbruiken. Gedecentraliseerde energieoplossingen, zoals de installatie van zonnepanelen en efficiënte verwarmingstoestellen, maken deel uit van deze inspanningen. Voor de energie die zijn klanten niet zelf hebben kunnen produceren of besparen, biedt ENGIE hernieuwbare energie van Belgische oorsprong aan.

Vandaag levert ENGIE groene en Belgische energie aan 1.000.000 klanten, d.w.z. 40% van zijn residentiële klanten. De 100% Belgische en groene oorsprong wordt gecertificeerd door garanties van oorsprong onder controle van de CREG (4).

Het jaarlijkse verbruik van deze klanten vertegenwoordigt een volume van 3 TWh en maakt het mogelijk de jaarlijkse uitstoot van 600.000 ton CO₂ te vermijden, d.w.z. het equivalent van 300.000 personenwagens met dieselmotor van de weg te halen.

1. Gemiddelde CO₂-uitstoot van de Belgische elektriciteitsproductievloot in 2020 berekend op basis van ETSO-E-gegevens: 200 kg CO2 per MWh x verbruik van het gemiddelde huishouden: 3 MWh/jaar x 1 miljoen klanten

2. 2 ton CO₂-uitstoot per jaar per auto: 2,6 kg CO₂ per liter diesel, bij een verbruik van 5 liter per 100 km en 15.000 gereden km per jaar
3. 475 MW onshore wind, 85 MW offshore wind, 58 MW zonne-energie, 210 MW biomassa, 22 MW waterkracht

Dankzij 1,5 MWp aan zonnepanelen van ENGIE wordt Gosselin een duurzamere logistieke speler

ENGIE heeft een zonnepaneleninstallatie van 1,5 MWp geplaatst op de site van Gosselin in Antwerpen. Gosselin is een groot verhuis- en logistiek bedrijf en kan dankzij deze installatie van meer dan 3000 zonnepanelen zijn CO2-uitstoot verminderen met 535 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 268 dieselwagens.

Brouwerij St-Feuillien wordt groter en duurzamer met de hulp van ENGIE

Brouwerij St-Feuillien, die dit jaar haar 150ste verjaardag viert, investeert in de toekomst en gaat de hedendaagse milieu-uitdagingen aan. Het bedrijf presenteert vandaag zijn nieuwe productielijnen, geïnstalleerd in twee nieuwe gebouwen, zijn waterzuiveringsinstallatie, die voldoet aan de strenge lozingsnormen voor afvalwater, zijn energieterugwinningsproces, en zonnepanelen, geïnstalleerd door ENGIE, die jaarlijks het equivalent van een derde van het elektriciteitsverbruik van de site zullen produceren.

Site van Puratos in Andenne wordt duurzamer dankzij 4200 zonnepanelen geplaatst door ENGIE

ENGIE installeerde, financierde en onderhoudt een zonnepaneleninstallatie bij Puratos in Andenne, een wereldleider in ingrediënten voor bakkerij, patisserie en chocolade. Dankzij deze installatie van 2 megawatt kan het bedrijf zijn CO2-uitstoot reduceren met 750 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 375 dieselwagens.

ENGIE klanten kunnen tot 30% besparen op hun energiefactuur

Het voorbije jaar heeft ENGIE zijn 2,5 miljoen residentiële klanten extra bijgestaan tijdens de wintermaanden en hen actief gesteund in hun inspanningen om minder energie te verbruiken. Met resultaat: dankzij de verschillende energiebesparings-tools hebben ENGIE klanten tot maar liefst 30% minder verbruikt. Nu de winter snel in aantocht is, lanceert ENGIE zijn nieuwe campagne ‘Doe de Check&Save’, om verder te bouwen op het resultaat van vorig jaar en nog meer mensen te helpen om hun energiebudget onder controle te houden en tegelijk ook hun CO2-impact te beperken.