ENGIE vervangt twee windturbines in haven Gent door drie nieuwe, grotere en efficiëntere modellen

ENGIE bouwt in de loop van 2021 drie grote windturbines van 4,1 MW op het terrein van zijn biomassacentrale in Rodenhuize. De nieuwe turbines komen in de plaats van de twee bestaande exemplaren van 2 MW. Dankzij de vervanging wordt het volle potentieel van het terrein benut en kan ENGIE ca. 10 900 gezinnen voorzien van lokale, groene stroom. De oude turbines krijgen een nieuwe bestemming elders in Europa.
07/07/2020

Al sinds 2003 huisvest het terrein van de biomassacentrale Max Green in de haven van Gent twee windturbines met een vermogen van 2 MW elk. Die worden in het najaar van 2021 vervangen door drie grotere en efficiëntere exemplaren van 4,1 MW elk, zodat ENGIE het windenergiepotentieel van het terrein van Rodenhuize ten volle kan benutten. De nieuwe turbines komen niet op exact dezelfde locatie, maar wel op hetzelfde terrein.

Vandaag startte de demontage van de eerste van de oude turbines. Die krijgt een tweede leven in Italië, waar hij heropgebouwd en gebruikt zal worden door de nieuwe eigenaar. Later dit jaar krijgt ook de tweede turbine een nieuwe bestemming elders in Europa.

De nieuwe windturbines behoren met hun rotordiameter van 149 meter en tiphoogte van 200 meter tot de grootste modellen die momenteel worden gebouwd op het Belgische vasteland. Dankzij hun vermogen van 4,1 MW zal elk van de nieuwe turbines meer elektriciteit produceren dan de twee oude turbines samen en verdrievoudigt de capaciteit in totaal van 4 MW naar 12,3 MW – goed voor een lokale productie van ca. 33 000 MWh per jaar, wat overeenkomt met de energiebevoorrading van ca. Vlaamse 10 900 gezinnen en een jaarlijkse besparing van 14 190 ton CO2.

De vervanging van de windturbines van Rodenhuize kadert in de ambitie van ENGIE om tegen 2020 meer dan 550 MW aan onshore windcapaciteit te hebben en om zijn bestaande windparken te optimaliseren door oude windturbines te vervangen door nieuwe, performantere modellen. Als grootste producent van hernieuwbare energie in België, met 17 000 experts in energie en dienstverlening, wil ENGIE het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofneutrale toekomst, door elektriciteit te produceren dichtbij zijn klanten en met een lage CO2-uitstoot.

Philippe Van Troeye, CEO ENGIE Benelux: “De vervanging van de windturbines naast de biomassacentrale van Rodenhuize door nieuwe, performantere modellen past perfect binnen onze ambitie om de transitie naar een koolstofneutrale toekomst te versnellen. Windenergie is een van de hoekstenen van de energietransitie. We blijven voortdurend innoveren in dit domein en maken gebruik van de meest recente technologieën om zo veel mogelijk lokale, koolstofvrije energie te produceren. Samen met onze 17 000 experts in energie en diensten in België willen we op die manier energie-efficiëntie stimuleren en bevorderen.”