ENGIE ondertekent een definitief akkoord met de Belgische regering over de verlenging van de kerncentrales Tihange 3 en Doel 4
Dit document bevestigt en bekrachtigt de belangrijkste principes van de kaderovereenkomst die op 21 juli 2023 werd ondertekend, namelijk :
- Een verbintenis van beide partijen om een Flexible Long-Term Operation (LTO) uit te voeren, voor een geraamde investering van 1,6 tot 2 miljard euro, en om alles in het werk te stellen om de nucleaire eenheden van Doel 4 en Tihange 3 tegen november 2025 opnieuw op te starten;
- De oprichting van een juridische structuur voor de twee verlengde nucleaire eenheden, die in gelijke mate eigendom is van de Belgische staat en ENGIE;
- Het economisch model voor de verlenging, met een evenwichtige verdeling van de risico's, met name via een Contract for Difference-mechanisme voor de vergoeding van de elektriciteitsproductie. De uitoefenprijs zal gebaseerd zijn op de reële kostprijs van de verlenging van de nucleaire eenheden. Deze kosten zijn nog niet bekend, maar zullen worden geraamd op basis van de nucleaire veiligheidsvereisten die zijn vastgesteld door het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC). Er zal dus een initiële prijs worden vastgesteld in 2025, die in 2028 zal worden geactualiseerd op basis van het bekende bedrag van de definitieve kosten van de verlenging, om de periode tot 2035 te dekken;
- De vaststelling van een forfaitair bedrag voor toekomstige kosten in verband met de verwerking van kernafval, dat betrekking heeft op alle nucleaire installaties van ENGIE in België, voor een totaalbedrag van 15 miljard euro, betaalbaar in twee schijven volgens de afvalcategorieën [1];
- De opheffing van de beperkingen op de niet-Europese activa van Electrabel.
De impact van de verhoogde verbintenissen van ENGIE met betrekking tot de overdracht van de provisies voor kernafval op het niet-recurrente nettoresultaat en op de economische nettoschuld is al vastgesteld op 30 juni 2023. ENGIE bevestigt dat deze overeenkomst de vooruitzichten van de Groep op middellange termijn niet wijzigt.
De definitieve tekst bevat ook de technische en operationele voorwaarden voor het opnieuw opstarten van de twee eenheden vanaf november 2025, met volledige garanties voor nucleaire veiligheid.
De exploitatie van deze twee reactoren, samen met de lopende ontmantelingswerkzaamheden aan de andere eenheden, zal ongeveer 4.000 banen (direct, indirect en afgeleid) in stand houden en zal de aanwerving van 200 extra werknemers in de komende maanden met zich meebrengen.
Deze overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de Europese Commissie - waarmee momenteel overleg wordt gevoerd - en door de stemming over de wetswijzigingen.
Catherine MacGregor, gedelegeerd bestuurder van ENGIE:
"Wij zijn zeer verheugd de definitieve ondertekening van deze overeenkomst aan te kondigen, die een evenwichtige verdeling van de risico's voor de verlenging van de twee nucleaire eenheden mogelijk maakt en voor de ENGIE Groep de onzekerheden wegneemt over de evolutie van de provisies in verband met het kernafval. Onze teams zijn hard aan het werk en zijn volledig gefocust om de LTO’s binnen een zo kort mogelijke termijn uit te voeren en zo de Belgische elektriciteitsbevoorradingszekerheid te versterken."
[1] Bij de closing voor categorie B- en C-afval en bij de start van de LTO voor categorie A-afval.
Artikels en persberichten
Onze strategie voor een versnelde energietransitie
ENGIE zoekt 200 extra hoofdrolspelers voor het grootste energieverhaal ooit in België
Minister Tinne Van der Straeten bezoekt Laborelec, het groeiende internationale R&D-centrum van ENGIE in België
Actie Code Rood: laten we het debat objectief voeren
Zo is o.a. de bewering dat ENGIE het meest vervuilende bedrijf van België is feitelijk onjuist. Code Rood deed ook verkeerde veronderstellingen over de strategie en activiteiten van ENGIE.
Hieronder enkele elementen van antwoord: