ENGIE klanten kunnen tot 30% besparen op hun energiefactuur

Het voorbije jaar heeft ENGIE zijn 2,5 miljoen residentiële klanten extra bijgestaan tijdens de wintermaanden en hen actief gesteund in hun inspanningen om minder energie te verbruiken. Met resultaat: dankzij de verschillende energiebesparings-tools hebben ENGIE klanten tot maar liefst 30% minder verbruikt. Nu de winter snel in aantocht is, lanceert ENGIE zijn nieuwe campagne ‘Doe de Check&Save’, om verder te bouwen op het resultaat van vorig jaar en nog meer mensen te helpen om hun energiebudget onder controle te houden en tegelijk ook hun CO2-impact te beperken.
25/10/2023

In het jaar 2022 daalde het totale gasverbruik in België met 15% onder impuls van de hoge energieprijzen op de groothandelsmarkt en door de uitzonderlijke warme winter. Ook de klanten van ENGIE bespaarden gemiddeld 15% of meer op hun aardgasverbruik in de winter van 2022 ten opzichte van de winter van 2021.  

Opvallend: klanten die gebruik maakten van de energiebesparingstools Energy Monitor en Smart App van ENGIE, deden het nog een stuk beter. Dat blijkt uit de berekeningen van ENGIE op basis van de verbruiksgegevens van zijn klanten.  

Klanten die de Energy Monitor of Smart App gebruikten, bespaarden in de winter van 2022 tot 30% op hun gasverbruik in vergelijking met de winter van 2021. Dat is 2 keer zoveel als de gemiddelde besparing bij klanten die geen gebruik maakten van de Energy Monitor of Smart App. Hoe frequenter ze de tools gebruikten, hoe groter de besparing op hun verbruik en factuur. Ze verbruikten tot 2400 kWh aardgas minder dan de winter voordien, een besparing die oploopt tot 200 euro op de jaarfactuur en die bovendien hun CO2-voetafdruk verkleinde met 440 kg CO2.  

Om deze positieve evolutie ook duurzaam te verankeren, lanceert ENGIE zijn nieuwe campagne ‘Doe de Check&Save’, die nog meer klanten moet aanzetten tot het aanpassen van hun gedrag en het gebruiken van de beschikbare hulpmiddelen. Bestaande en toekomstige klanten zullen via een uitgebreide campagne via tv, radio, affiches, internet en e-mail regelmatig worden aangemoedigd om de beschikbare energiebesparingstools en adviezen te ontdekken en te gebruiken.  

Nieuw is dat klanten met een contract voor aardgaslevering via de Energy Monitor en de Smart App voortaan nu ook zelf de klimaatimpact van hun aardgasverbruik kunnen opvolgen, zowel in kilogram CO2 als in equivalente autokilometers1.   

De Smart App heeft sinds zijn lancering in 2021 al een 170 000 tal geregistreerde gebruikers verzameld onder ENGIE klanten met een digitale meter in Vlaanderen. Via de Smart App kunnen ze automatisch hun dagelijkse energieverbruik opvolgen, in kilowattuur én euro. 

Met de Energy Monitor kunnen klanten via hun klantenzone makkelijk hun meterstanden bijhouden en hun voorschot aanpassen aan hun werkelijke verbruik. De tool werd in 2022 gebruikt door ca. 400 000 klanten, die allemaal samen meer dan 1,25 miljoen keer hun verbruik en voorschot nakeken. Ondanks de gedaalde energieprijzen zet deze positieve trend zich ook in 2023 voort in stijgende lijn: tot nu maakten ENGIE klanten al 1,5 miljoen keer gebruik van de Energy Monitor-tool.