ENGIE houdt werknemers fit tijdens coronacrisis met 1 miljoen km Summer Challenge

Al 500 000 km behaald door te fietsen, wandelen en lopen, maar ook door te ‘ploggen’ voor een nettere omgeving

Sinds maart is thuiswerken de norm bij ENGIE en buigen heel wat medewerkers zich dagelijks over hun laptop aan hun eigen bureau of tafel. Om hen te behoeden voor ergonomische klachten, maar ook om hen meer dan ooit ‘verbonden’ te laten voelen, lanceerde ENGIE op 22 juni de ENGIE Summer Challenge. In samenwerking met Energy Lab gingen de werknemers de uitdaging aan om samen 1 miljoen kilometer te fietsen, joggen en wandelen tijdens de zomermaanden. Met nog 6 weken te gaan, staat de teller voorlopig op 500 000 kilometer. Maar er is meer: deze week worden de deelnemers extra uitgedaagd om tijden hun sportieve activiteit afval te verzamelen of te ‘ploggen’.
21/08/2020

De voorbije maanden is meer dan ooit gebleken hoe belangrijk bewegen is. Elke dag zitten we met z’n allen ettelijke uren aan een computerscherm gekluisterd. Met alle gevolgen van dien: er duiken meer rug- en nekklachten op en het gevoel van samenhorigheid en collegialiteit ebt soms wat weg. Bij ENGIE staat het mentale en fysieke welzijn van de medewerkers steevast centraal. Zo werden er de afgelopen maanden elke dinsdag digitale workshops rond welzijn georganiseerd voor alle collega’s (‘Caring Tuesdays’). Maar ook  wat lichamelijke gezondheid betreft, probeert het bedrijf zijn werknemers zo goed mogelijk te ondersteunen en te stimuleren. Tot slot worden ook ‘koolstofneutrale’ verplaatsingen meer dan ooit aangemoedigd.

Daarom riep ENGIE op 22 juni zijn Belgische werknemers op om deel te nemen aan de ENGIE Summer Challenge, een sportieve uitdaging die samen met Energy Lab werd uitgedacht om werknemers massaal aan het bewegen te krijgen. Het doel was ambitieus: samen 1 miljoen km wandelen, joggen en fietsen tegen eind september. En met nog 6 weken te gaan, hebben bijna 1600 werknemers samen al 500 000 km verzameld! De Summer Challenge heeft bovendien een hele beweging op gang gebracht binnen ENGIE. Werknemers van over heel België delen enthousiast hun prestaties in de interne Facebookgroep en moedigen hun collega’s aan om ook hun sportschoenen van onder het stof te halen. Ook de minder fanatieke sporters werden op die manier overtuigd om deel te nemen.

Naast de groep challenge van 1 miljoen km zijn er ook individuele challenges: 1000 km fietsen, 250 km joggen en 250 km wandelen. Iedereen die erin slaagt om één van deze uitdagingen te behalen, ontvangt een virtuele medaille, een uniek ENGIE sportshirt en maakt kans op een e-step. Voorlopig zijn er al meer dan 100 collega’s die minstens één medaille in ontvangst mochten nemen, en er zullen er nog veel meer volgen in de komende weken.

Als maatschappelijk verantwoordelijk bedrijf koppelt ENGIE bovendien het nuttige aan het aangename. De deelnemers van de ENGIE Summer Challenge trekken deze week namelijk ten strijde tegen zwerfvuil. De extra uitdaging bestaat erin om zoveel mogelijk te ‘ploggen’ (een combinatie van ‘joggen’ en het Zweedse woord ‘plocka’ wat ‘verzamelen’ betekent), ofwel afval te verzamelen tijdens de sportactiviteit. Zo ondersteunt ENGIE niet enkel de fitheid van zijn werknemers, maar draagt het ook een steentje bij aan de netheid van de omgeving.

Philippe Van Troeye, CEO ENGIE Benelux: “Tijdens de coronacrisis hebben de medewerkers van ENGIE zich enorm ingezet, zowel voor de lokale productie van koolstofarme elektriciteit als voor het leveren van essentiële diensten in ziekenhuizen, verpleeghuizen en de farmaceutische sector. In deze periode van onzekerheid voelden we de noodzaak om nog verder te gaan en voor onszelf, als organisatie, een ambitieuze collectieve uitdaging te stellen. Het werken op afstand en de gezondheidsmaatregelen hebben de contacten tussen collega's veranderd. Met onze ‘1 miljoen km Summer Challenge’ willen we enerzijds koolstofneutrale verplaatsingen aanmoedigen, maar ook de 17.000 medewerkers van ENGIE motiveren om zich helemaal uit te leven en samen voor hun gezondheid te zorgen. Ik wil de verenigingen bedanken die door de Stichting ENGIE worden gesteund en die zich ook voor deze uitdaging hebben ingezet in het kader van ons programma ‘Solidaire Zomer’.”

Kristof De Smet, CEO van Energy Lab: “Onze missie is om zoveel mogelijk mensen in beweging te brengen. We zijn dan ook ontzettend enthousiast dat ENGIE deze missie ook onder zijn medewerkers verder wil verspreiden via deze summer challenge. Het is vandaag misschien wel belangrijker dan ooit om in te zetten op een goede gezondheid, om zo onze weerstand en veerkracht te verhogen. En natuurlijk is alles dubbel zo leuk wanneer je dit als team kan doen.”

Anne-Sophie Hugé

Head of External Corporate Communication & CSR