CRM-veiling: projecten van ENGIE voor gascentrales in Vilvoorde en Les Awirs geselecteerd

ENGIE is opgetogen over het resultaat van de eerste Belgische CRM-veiling. Zijn twee projecten voor gas- en stoomcentrales in Vilvoorde en Les Awirs, beide met een vermogen van 875 MW, werden geselecteerd voor het afsluiten van een capaciteitscontract van 15 jaar met Elia.
31/10/2021

Deze eenheden zullen een energetisch rendement van 63% behalen. Indien de nodige vergunningen verkregen worden, zullen ze vanaf 2025 bijdragen tot de bevoorrading van België en de huishoudens en bedrijven voorzien aan lokale, stuurbare elektriciteit. De elektriciteitscentrales van Vilvoorde en Les Awirs zullen de overgang naar een koolstofvrije elektriciteitsproductie mee mogelijk maken omdat ze uitgerust zullen zijn om groen gas te gebruiken en op termijn "zero emission" zullen worden.

ENGIE onderneemt intussen de nodige stappen voor het verkrijgen van de omgevingsvergunning voor het project in Vilvoorde. Het dossier zit momenteel bij de Vlaamse minister van Omgeving. ENGIE, nog steeds overtuigd van de sterkte en kwaliteit van zijn vergunningsdossier, besloot niet te wachten op de uitkomst van de beroepsprocedure om deel te nemen aan de eerste CRM-veiling.

ENGIE zal zo spoedig mogelijk beginnen met de voorbereidende werkzaamheden voor deze twee projecten, opdat de centrales binnen de vooropgestelde termijn, uiterlijk op 1 november 2025, kunnen worden opgeleverd. Er zullen zo’n duizend mensen betrokken zijn bij de bouw van de twee eenheden en vervolgens zullen 35 mensen op elke site verantwoordelijk zijn voor de uitbating.

Thierry Saegeman, CEO ENGIE Benelux: “Wij zijn bijzonder tevreden dat onze twee projecten geselecteerd werden. Wij zijn erin geslaagd om kwalitatieve en competitieve projecten te ontwikkelen. Deze nieuwe centrales worden hoogtechnologisch en zullen ingezet worden voor de lokale en flexibele elektriciteitsvoorziening van Belgische huishoudens en bedrijven. Zodra wij over alle nodige vergunningen beschikken, zullen de teams zich volledig toeleggen op de uitvoer van deze twee grootschalige projecten, die een totale investering van een miljard euro vertegenwoordigen.”

Hellen Smeets

Press Officer