Covestro en ENGIE ondertekenen leverings-overeenkomst voor groene stroom in België

De productiesite van Covestro in Antwerpen zal voortaan bijna de helft van zijn elektriciteitsbehoefte in België betrekken uit windenergie. Het bedrijf heeft een Power Purchase Agreement (PPA) gesloten met ENGIE, de grootste producent van hernieuwbare energie in het land. De energieleverancier wil vanaf 1 april 2021 ongeveer 45 procent van de elektriciteitsvraag van Covestro in Antwerpen dekken met 15 windturbines in vier nieuw aangelegde onshore windparken. Die situeren zich in de gemeentes Hoogstraten, Eeklo, Kaprijke en Maldegem en maken alle deel uit van het Conquest4Wind (1) P5-samenwerkingsverband.
24/03/2021
  • 45% van de elektriciteitsbehoefte van Covestro in Antwerpen gedekt door windenergie
  • Capaciteit van bijna 40 megawatt uit nieuwe onshore windturbines

De nieuwe overeenkomst, ‘Corporate PPA’ genaamd, dekt een capaciteit van 39 megawatt. Dit komt overeen met de energievoorziening voor ongeveer 30.000 privéhuishoudens (2) en vermindert de koolstofvoetafdruk van Covestro in België met meer dan 38.500 ton CO₂, wat overeenkomt met de uitstoot van bijna 20.000 auto's per jaar.

Energie-efficiëntere productie

De productie in de chemische industrie is van oudsher energie-intensief. Covestro ziet dit als een stimulans om zowel de energiebehoefte als de CO2-uitstoot van fabrieken en processen zo veel mogelijk te beperken.

Met zijn verschillende innovatieve procestechnologieën en een erkend energiebeheersysteem heeft Covestro zijn energie-efficiëntie al aanzienlijk verhoogd en de emissies van zijn productie al sterk verminderd. De groep Covestro heeft zich ook tot doel gesteld zijn specifieke CO₂-uitstoot tegen 2025 te halveren ten opzichte van 2005 en het grootste deel van de resterende energie uit windenergie te halen.

"De nieuwe leveringsovereenkomst is een mijlpaal in de omschakeling van onze productie naar hernieuwbare energie", zegt Georg Wagner, Managing Director bij Covestro in Antwerpen. "Windenergie, samen met het gebruik van duurzame grondstoffen en innovatieve recyclagetechnologieën, zijn belangrijke stappen in het realiseren van onze visie om volledig circulair te worden en de klimaat-doelstellingen van de Europese Green Deal te bereiken. We zijn blij dat we in ENGIE een partner hebben gevonden om deze volgende stap te zetten, waarmee we onze klanten en de bijbehorende waardeketens ondersteunen om duurzamer te produceren.

Grootste leverancier van hernieuwbare energie in België

Vincent Verbeke, lid van het directiecomité van de business unit 'Global Energy Management' van ENGIE, zegt: "Als grootste producent van hernieuwbare energie in België zet ENGIE zich in om de overgang naar een koolstofneutrale wereld te versnellen door haar klanten te ondersteunen bij het bereiken van hun duurzaamheidsdoelstellingen. We zijn er trots op dat we Covestro kunnen helpen om hun milieudoelstellingen te bereiken en hun verbruik van windenergie op het vasteland te vergemakkelijken. Dit contract illustreert ook ENGIE's sterke ambitie om de ontwikkeling van hernieuwbare energie in België te stimuleren."

Covestro produceert in Antwerpen de hoogwaardige kunststof polycarbonaat, die wordt gebruikt in koplampen van auto's, elektrische en elektronische onderdelen, LED-lampen, medische technologie en vele andere toepassingen. Het bedriijf produceert verder polyethers en ook aniline, een product dat wordt verwerkt tot methyleendifenyldiisocyanaat (MDI). Dat is op zijn beurt een grondstof voor hard polyurethaanschuim, een van de meest efficiënte isolatiematerialen voor gebouwen en de koelketen.

In mei 2020 kondigde Covestro zijn visie aan om volledig circulair te worden, een ambitie die gebaseerd is op 4 pijlers: het gebruik van hernieuwbare energie, het inzetten van alternatieve grondstoffen, onderzoek naar innovatieve recyclagetechnologieën en tot slot partnerships. De Antwerpse productiesite heeft sindsdien al verschillende belangrijke stappen gezet in de richting van deze circulaire visie:

zo wordt Covestro in Antwerpen de host site voor een nieuwe multiclient dokwaterinstallatie die de drinkwaterbehoefte van de industrie aanzienlijk zal verminderen en behaalde de vestiging de ISCC-plus certificering waarna ze even later al de eerste levering van biogebaseerde grondstoffen van Total verwerkte. Tegelijkertijd richt de Antwerpse site haar R&D-activiteiten sterk op de ontwikkeling van innovatieve en chemische recyclagetechnologieën.

Ook Conquest is verheugd om deel te nemen aan dit project in België en toont daarmee zijn inzet om een van de grootste duurzame infrastructuurportefeuilles in Europa op te bouwen en zijn wil om grote industrieën groener te helpen worden. Frederic Palanque, voorzitter en oprichter van Conquest, zegt: "Dit nieuwe partnerschap met ENGIE en Covestro laat zien hoe Conquest kan helpen een plaats te creëren waar duurzame mogelijkheden en grote stakeholders elkaar kunnen ontmoeten.

(1) Conquest4Wind P5 NV is een partnership tussen ENGIE (49%) en Conquest (51%)
(2) Wind energy frequently asked questions (FAQ) | EWEA

Artikels en persberichten

Pers

Primeur: ENGIE en Solarge plaatsen grootste circulaire zonne-installatie bij SABIC in Genk

ENGIE, Solarge en SABIC slaan de handen in elkaar voor een baanbrekende zonne-installatie van 2,4 MW op de site van SABIC in Genk. Uniek aan de zonnepanelen is dat ze 100% circulair zijn, veel minder wegen dan traditionele zonnepanelen én door Solarge in Nederland geproduceerd worden met SABIC-materialen. Het project is een echte primeur: nooit eerder in de wereld werd een installatie van dergelijke omvang met deze panelen gebouwd.
13/05/2024

Onze strategie voor een versnelde energietransitie

België heeft ambitieuze objectieven op vlak van energie: een antwoord bieden op de stijgende energienoden van de Belgische inwoners en bedrijven en de CO₂-uitstoot verminderen. Om deze uitdagingen en objectieven te behalen, lanceren we een nieuwe strategie: #ENERGIZE2030.
Pers

Dankzij 1,5 MWp aan zonnepanelen van ENGIE wordt Gosselin een duurzamere logistieke speler

ENGIE heeft een zonnepaneleninstallatie van 1,5 MWp geplaatst op de site van Gosselin in Antwerpen. Gosselin is een groot verhuis- en logistiek bedrijf en kan dankzij deze installatie van meer dan 3000 zonnepanelen zijn CO2-uitstoot verminderen met 535 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 268 dieselwagens.
Pers

Brouwerij St-Feuillien wordt groter en duurzamer met de hulp van ENGIE

Brouwerij St-Feuillien, die dit jaar haar 150ste verjaardag viert, investeert in de toekomst en gaat de hedendaagse milieu-uitdagingen aan. Het bedrijf presenteert vandaag zijn nieuwe productielijnen, geïnstalleerd in twee nieuwe gebouwen, zijn waterzuiveringsinstallatie, die voldoet aan de strenge lozingsnormen voor afvalwater, zijn energieterugwinningsproces, en zonnepanelen, geïnstalleerd door ENGIE, die jaarlijks het equivalent van een derde van het elektriciteitsverbruik van de site zullen produceren.