Koolstofvrije mobiliteit als hoeksteen voor duurzamere steden

Mobiliteit is een reële uitdaging voor steden. We maken steeds meer verplaatsingen met een steeds grotere impact op het milieu. Transport is verantwoordelijk voor 1/4e van de uitstoot van broeikasgassen in de EU en is, na energie, de op een na grootste uitstotende sector. Bij ENGIE geloven we dat koolstofvrije mobiliteit de hoeksteen zal zijn voor duurzamere steden. Vooruitgang in die richting zal worden gedreven door steden en bedrijven die hierop inzetten. Naast het ontwikkelen en faciliteren van duurzame mobiliteitsoplossingen voor haar klanten, werkt ENGIE ook vanbinnen uit aan een reductie van de uitstoot van transport via haar eigen medewerkers.
15/12/2019

Medewerkers ENGIE dragen hun steentje bij

ENGIE heeft de laatste jaren enorm veel inspanningen geleverd om het aantal verplaatsingen van zijn medewerkers met de wagen te beperken. Niet enkel het woon-werkverkeer, maar ook wat professionele verplaatsingen betreft. Een aantal jaren geleden zaten de medewerkers van ENGIE nog verspreid over verschillende gebouwen. In 2011 verhuisde de hoofdzetel naar de Noordwijk. In de loop der jaren zij na enkele verhuisgolven, de meeste medewerkers verhuisd naar de ENGIE Toren in Brussel. Dit zorgt er niet alleen voor dat er minder verplaatsingen zijn, het vergemakkelijkt ook de interacties tussen de verschillende departement en entiteiten.

De locatie van het nieuwe hoofdkantoor vlak aan het Noordstation en ander openbaar vervoer was een bewuste keuze. De Brusselse regelgeving beperkt het aantal toegestane parkeerplaatsen  Zo beschikt de ENGIE Toren slechts over 370 parkeerplaatsen. Dit betekende dat er echt een gedragswijziging moest komen bij de medewerkers opdat ze hun auto zouden thuislaten. Zo kwam bijvoorbeeld 77% van de medewerkers van ENGIE Electrabel dagelijks met de wagen naar het werk. Dankzij een divers en flexibel mobiliteitsplan, dat ieder jaar door elke medewerker in functie van zijn behoefte en situatie kan worden ingevuld, kan ENGIE spreken van een hele ommezwaai. Slechts 23% komt nu nog met de wagen. En dat percentage zal de volgende jaren alleen nog maar dalen. Ook de andere entiteiten die later naar het hoofdkantoor verhuisd zijn, ontwikkelen programma’s om hun medewerkers aan te zetten alternatieve vervoersmiddelen te gebruiken.

ENGIE Fabricom is zo onder andere een fiets lease plan aan het uitrollen onder haar medewerkers en ENGIE Electrabel zal vanaf oktober zijn voorbeeld volgen. Ook een abonnement op de waterbus zal in de nabije toekomst onder de opties vallen.

De realiteit is immers dat de Brusselse regelgeving steeds strenger zal worden op vlak van het gebruik van diesel- en benzinewagens. Als leider in de energietransitie, wil ENGIE dan ook het voorbeeld geven. ENGIE is vandaag al bezig met het vergroenen van zijn vloot van bedrijfswagens o.a. door haar intern EV boost programma. De onderneming mikt op 2021-2021 voor een totale ban van vervuilende bedrijfswagens. ENGIE Electrabel zal in dat kader volgend jaar al het wettelijk goedgekeurde mobiliteitsbudget integreren in hun plan. Werknemers die kiezen voor een milieuvriendelijke wagen kunnen dan een deel van hun wagenbudget spenderen aan andere fiscaal vriendelijke mobiliteitsopties. Het zal fiscaal immers steeds minder interessant zijn om te kiezen voor diesel- of benzinewagens, waardoor er een grotere vraag zal komen naar elektrische voertuigen, aardgasvoertuigen of hybride-voertuigen.