WE-EV, het eerste deelnetwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen

ENGIE, BMW en Renault lanceren samen WE-EV; het deelnetwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen bij bedrijven. Ze zetten samen een grote stap voorwaarts voor meer elektrische en groene mobiliteit en dragen zo bij aan een harmonieuze vooruitgang. ENGIE gaat hier veel verder dan energie en heeft haar creativiteit en expertise samengebracht om een collectieve beweging op gang te trekken. Dit is een oplossing voor bedrijven opdat ze zelf de kaart van groene mobiliteit zouden kunnen trekken. ENGIE lanceert het platform WE-EV voor bedrijven. Het wil 500 laadpunten uitrollen in België tegen eind 2018. ENGIE bundelt de krachten met BMW en Renault om de installatie van dat netwerk te versnellen.
08/02/2018

Een vergroening van de Belgische bedrijfswagenparken is essentieel om de uitstoot van CO2 en fijn stof te verminderen. Het grote aantal bedrijfswagens in ons land is een opportuniteit om de conversie van het wagenpark te versnellen. Maar de opmars van elektrische voertuigen wordt afgeremd door de vrees rond de autonomie van de wagens en het gebrek aan laadpunten. WE-EV is van plan laadpalen aan te bieden in industrie- of handelszones, daar waar de gebruikers van bedrijfswagens meestal overdag naartoe rijden.

Voortaan kan WE-EV een of meerdere palen installeren bij ondernemingen de elektrische mobiliteit willen bevorderen. Die worden dan lid van het WE-EV-netwerk en stellen hun laadpalen ter beschikking aan de andere leden van het netwerk.

Door middel van een elektronisch platform verzorgt WE-EV het beheer van de laadbeurten en de facturering van de opgeladen elektriciteit aan de leden. Het platform is via smartphone toegankelijk en via de applicatie wordt de locatie van de laadpalen van het netwerk aangegeven. ENGIE staat in voor de voorstudie en de installatie van de laadpalen, het WE-EV-platform en de service desk (24 uur per dag en 7 dagen per week).

ENGIE werkt samen met BMW en Renault om de invoering van WE-EV te versnellen. WE-EV wil tegen eind 2018 500 laadpunten installeren op het Belgische grondgebied. Tegen 2020 moeten dat er 2.000 zijn, of een laadpaal per 15 km², en dat bovenop de laadpalen op openbare plaatsen.

Wie lid wil worden van WE-EV surft gewoon naar de website van WE-EV en vult er zijn adresgegevens in.

Philippe Van Troeye, CEO ENGIE Benelux: “ENGIE is de grootste groene producent van het land, met 630 MW. Dankzij onze 17.000 professionals in de sector van energie en services in België willen we een toonaangevende rol spelen in de energietransitie. Het verkeer is een grote energievreter met een hoge CO2-uitstoot. Het is een van de domeinen waarin we op een erg actieve en innoverende manier bijdragen tot de energietransitie. ENGIE speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de markt van elektrische voertuigen in België, zowel op het vlak van onderzoek en ontwikkeling van accu’s, als in het aanbieden van leverings- en laadoplossingen voor particulieren met ons aanbod Drive. Met de WE-EV-oplossing zetten we vandaag nog een stap verder in ons aanbod van klantgerichte oplossingen en in de uitbouw van een laadnetwerk voor bedrijven.”

Peter Henrich, voorzitter en CEO van BMW Group Belux: “Voor onze BMW i en BMW iPerformance-klanten is het belangrijk om voldoende laadinfrastructuur te kunnen aanbieden. Dankzij WE-EV zullen e-rijders erop kunnen vertrouwen hun elektrisch potentieel ten volle te kunnen benutten. Tegelijkertijd vergemakkelijkt dit oplaadnetwerk ook de instap van andere bedrijven. Een win-win voor zowel de samenleving als de betrokken partijen dus.”

Jean-Paul Renaux, Algemeen Directeur Renault Benelux: “Renault was in 2011 de eerste constructeur om een volledig gamma van 4 elektrische auto’s voor te stellen. Deze pioniersrol werpt nu zijn vruchten af met een eerste plaats op de Europese markt bij de elektrische voertuigen in 2017. De doorbraak van de elektrische auto in Europa is echter nog heel heterogeen omdat landen zoals België achterop hinken. De uitrol van een oplaadinfrastructuur is daarbij een belangrijke factor. Daarom verwelkomt Renault initiatieven zoals WE-EV met open armen.”

ENGIE klanten kunnen tot 30% besparen op hun energiefactuur

Het voorbije jaar heeft ENGIE zijn 2,5 miljoen residentiële klanten extra bijgestaan tijdens de wintermaanden en hen actief gesteund in hun inspanningen om minder energie te verbruiken. Met resultaat: dankzij de verschillende energiebesparings-tools hebben ENGIE klanten tot maar liefst 30% minder verbruikt. Nu de winter snel in aantocht is, lanceert ENGIE zijn nieuwe campagne ‘Doe de Check&Save’, om verder te bouwen op het resultaat van vorig jaar en nog meer mensen te helpen om hun energiebudget onder controle te houden en tegelijk ook hun CO2-impact te beperken.

ENGIE maakt elektrisch rijden slimmer en voordeliger

Speciaal voor klanten die hun elektrische wagen regelmatig thuis opladen, lanceert ENGIE zijn vernieuwde Drive-aanbod, een unieke combinatie van een vast of variabel energiecontract met bijbehorende intelligente app. Door gebruik te maken van de functie ‘Slim laden’ in de ENGIE Drive app, kunnen klanten hun wagen automatisch laten opladen aan een extra voordelig daltarief, en ontvangen ze bovendien een vergoeding per geladen kilowattuur. Met dit aanbod – beschikbaar vanaf 1 juni 2023 – maakt ENGIE intelligent en voordelig laden eenvoudig en toegankelijk voor iedereen.
01/06/2023

BESIX Infra, ENGIE en Wind4Flanders huldigen hoogste windturbine van Limburg in in Bilzen

De hoogste windturbine in Limburg staat sinds kort te draaien op de site van BESIX Infra in Bilzen. De turbine met een indrukwekkende tiphoogte van 234 meter werd vanmiddag officieel ingehuldigd door Vlaams minister van Energie Zuhal Demir. Dat gebeurde in aanwezigheid van BESIX en zijn filiaal BESIX Infra, projectontwikkelaar ENGIE, het publiek-private partnerschap Wind4Flanders en het gemeentebestuur van Bilzen.
04/05/2023

ENGIE huldigt de eerste Limburgse laadpaal in van de concessie voor publiek toegankelijke laadpunten in Vlaanderen

In Kermt, een deelgemeente van Hasselt, prijkt de eerste geïnstalleerde publieke laadpaal op Limburgs grondgebied die deel uitmaakt van de concessie voor de uitrol van publieke laadinfrastructuur in Vlaanderen. ENGIE staat daarbij in voor de investering, installatie en uitbating van naar schatting 2.800 laadpalen in Limburg, Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Hiermee kunnen inwoners hun wagens met 100% hernieuwbare elektriciteit opladen. De laadpaal in Kermt, de eerste van meer dan 200 exemplaren die al werden aangevraagd door burgers en gemeenten in Limburg, werd vandaag ingehuldigd door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
03/05/2023