John Cockerill ontwerpt 's werelds grootste warmterecuperatieketel voor de centrale van Flémalle van ENGIE

De elektriciteitscentrale van Awirs (Flémalle, België) zal tegen 2025 worden vervangen door een nieuwe centrale met gecombineerde cyclus van 875 MW. Uitbater ENGIE vertrouwde John Cockerill het ontwerp en de levering van de warmterecuperatieketel toe. Het gaat om de grootste en een van de meest efficiënte ketels in zijn soort die ooit in de wereld zijn geïnstalleerd.
27/10/2022

De nieuwe gascentrale van Flémalle zal midden 2025 in gebruik worden genomen. De site, waarop sinds de jaren 1970 de grootste thermische centrale van Wallonië gevestigd is, bevindt zich in de deconstructiefase. Ze wordt heropgewaardeerd om er een gloednieuwe elektriciteitscentrale te bouwen. Met een capaciteit van 875 MW zal deze staat zijn elektriciteit te leveren aan bijna 700.000 huishoudens. De centrale zal een rendement van meer dan 63% bereiken, een van de hoogste ter wereld voor een stoom- en gasturbine, en dit door de ketel van John Cockerill, die een derde van de energie van de centrale zal produceren.

ENGIE koos voor dit type apparatuur om op een verantwoorde manier energie te produceren en om de uitstoot van stokstofoxiden sterk terug te dringen. De ketel van John Cockerill wint de restwarmte van de gasturbine terug, zet deze om in stoom en injecteert deze vervolgens in een stoomturbine om  elektriciteit op te wekken. Een geïntegreerde katalysator vermindert de uitstoot van stikstofoxide met 86%. Deze ketel wordt de grootste en meest efficiënte die John Cockerill ooit heeft ontworpen.

Eric Absil, voorzitter van John Cockerill Energy Solutions:

In de huidige context van de energietransitie zijn stoom- en gascentrales een essentieel onderdeel van de nationale energiemix. Ontworpen om snel en regelmatig te kunnen opstarten en omschakelen, biedt de nieuwe centrale van Flémalle de nodige flexibiliteit om zich aan te passen aan de grote productieschommelingen die vereist zijn door de intermitterende aard van hernieuwbare energiebronnen. Bij John Cockerill zijn wij er trots op om bij te dragen aan dit belangrijke project dat de bevoorradingszekerheid van België mee zal helpen waarborgen.

Gilian Deblauwe, Managing Director Thermal Cluster Noord-Europa:

We hebben veel inspanningen geleverd om in Flémalle een ultramodern project te ontwikkelen om de milieu-impact te verminderen en de centrale in de lokale gemeenschap te integreren. ENGIE heeft besloten om verder te gaan dan zijn verplichtingen door de uitstoot van stikstof nog verder te verminderen door investeringen en technische optimalisaties. Wij zijn ervan overtuigd dat dat de centrale in Flémalle, die een investering van 500 miljoen euro vertegenwoordigt, qua efficiëntie en emissiebeheersing een van de beste referenties ter wereld zal zijn. Dit project steunt op de expertise van verschillende Belgische en Europese bedrijven, zoals John Cockerill, die de ketel met katalysator voor de reductie van stikstofoxide zal leveren.

Ter herinnering: John Cockerill en ENGIE hebben eerder samengewerkt voor de elektriciteitscentrale van Amercoeur (Henegouwen, België) en die van Dunamenti (Hongarije).

Over ENGIE

Wij zijn een toonaangevende wereldspeler voor koolstofarme energie en diensten. Samen met onze 101.500 werknemers, klanten, partners en belanghebbenden zetten wij ons elke dag in om de transitie naar een koolstofneutrale wereld te versnellen door middel van energie-efficiëntere en milieuvriendelijkere oplossingen. Vanuit onze bestaansreden verzoenen wij economische prestaties met een positieve impact op mens en planeet door onze kernactiviteiten (gas, hernieuwbare energie, diensten) als hefboom te gebruiken om onze klanten competitieve oplossingen te bieden.

Over John Cockerill

De John Cockerill Group, die al sinds 1817 gedreven wordt door de ondernemingsgeest en innovatiedrang van zijn oprichter, ontwikkelt grootschalige technologische oplossingen om aan de behoeften van onze tijd te voldoen: behoud van natuurlijke hulpbronnen, bijdragen aan een groenere mobiliteit, duurzaam produceren, onveiligheid bestrijden en toegang tot hernieuwbare energie vergemakkelijken. Haar aanbod aan bedrijven, overheden en gemeenschappen bestaat uit diensten en bijbehorende uitrusting voor de sectoren energie, defensie, industrie, milieu, vervoer en infrastructuur. Met meer dan 5.000 werknemers behaalde John Cockerill in 2021 een omzet van 947,4 miljoen euro in 23 landen op 5 continenten.
www.johncockerill.com • 2021.johncockerill.com

Onze strategie voor een versnelde energietransitie

België heeft ambitieuze objectieven op vlak van energie: een antwoord bieden op de stijgende energienoden van de Belgische inwoners en bedrijven en de CO₂-uitstoot verminderen. Om deze uitdagingen en objectieven te behalen, lanceren we een nieuwe strategie: #ENERGIZE2030.

Industriële test van Vanadium Flow batterijen als alternatief voor Lithium-Ion batterijen

Partnership in de energietransitie tussen Jan De Nul, ENGIE en Equans.
27/03/2024

Voormalige thermische centrale van ENGIE in Les Awirs volledig ontmanteld

De ontmantelingswerkzaamheden, die in april 2021 van start gingen na de definitieve sluiting van de centrale van Les Awirs in augustus 2020, werden eind december 2023 volgens plan voltooid. De site kan nu worden gebruikt voor nieuwe industriële activiteiten. Net als de nabijgelegen site van Terril van Hénâ, waar assen worden verwijderd, illustreert dit het vermogen en de inzet van ENGIE om zijn industriële projecten op een verantwoordelijke manier af te ronden.
06/02/2024

Minister Tinne Van der Straeten bezoekt Laborelec, het groeiende internationale R&D-centrum van ENGIE in België

Laborelec, het R&D-centrum voor elektrische technologieën van de ENGIE Groep, verwelkomt vandaag federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten voor een ontmoeting met de experts die mee vorm geven aan de toekomst van de energietransitie in België. Laborelec rekruteerde het afgelopen 1,5 jaar niet minder dan 64 nieuwe wetenschappers en onderzoekers om te beantwoorden aan de groeiende vraag naar onderzoek en operationele ondersteuning rond de nieuwste energietechnologieën, vooral op het vlak van hernieuwbare energie. Daarmee tekent het expertisecentrum in Linkebeek al zijn zevende opeenvolgende jaar van forse groei op.
18/10/2023