Gebouwen van Ginion Group uitgerust met zonnepanelen van ENGIE

Ginion Group en ENGIE Solutions – het nieuwe B2B-merk van ENGIE – hebben op 15 juli zo’n 2000 zonnepanelen ingehuldigd in aanwezigheid van de heer Paul Brasseur, Schepen van Mobiliteit en de Energietransitie van de Stad Waver. De zonnepanelen liggen verspreid over 6 vestigingen van Ginion Group in 2 regio’s van het land en bedekken in totaal een oppervlakte van 0,5 hectare. Met hun vermogen van 567 kW produceren ze jaarlijks evenveel als het verbruik van 150 gezinnen. De zonnepanelen worden gefinancierd door ENGIE Solutions via het systeem van de derde investeerder.
14/07/2020

Ginion Group: ambities voor een betere toekomst

De autosector bevindt zich in het hart van de uitdagingen die de transitie naar een koolstofneutrale toekomst met zich meebrengt, zowel bij de constructeurs als ook verderop in de keten bij de concessiehouders. Om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen en om te kunnen profiteren van lokale, groene en goedkope energie voor zijn showrooms, kantoren en werkplaatsen doet Ginion Group beroep op de totaaloplossing van ENGIE Solutions voor de installatie van zonnepanelen.

De slogan van de Ginion Group is al jaren "uitmuntendheid is ons engagement", niet alleen wat betreft onze inzet voor klanttevredenheid en onberispelijke service, maar ook als het gaat over de bescherming van ons milieu.

Sinds 2017 herbergt de site van Ginion Waver vijf bijenkolonies om de biodiversiteit in de regio te ondersteunen. Bovendien is het hele netwerk actief betrokken bij de ondersteuning van de biodiversiteit door het planten van zaden en het kweken van bloemen die voedsel opleveren voor deze bedreigde bestuivers.

De installatie van zonnepanelen op zes vestigingen van Ginion Group is een logische volgende stap in de reeks van groeiende inspanningen voor een betere toekomst voor iedereen.

ENGIE: leider van de transitie naar koolstofneutraliteit

ENGIE heeft de ambitie om een leider te zijn op het gebied van energieoplossingen, d.w.z. om zijn klanten, bedrijven en lokale overheden de middelen te bieden om hun energietransitie op een eenvoudige manier en tegen lagere kosten uit te voeren. Deze nieuwe installatie is een uitstekende illustratie van deze ambitie. ENGIE Solutions regelt alles van A tot Z via één aanspreekpunt: de financiering, de installatie en het onderhoud tot zelfs de aankoop van de elektriciteit die niet door Ginion Group wordt verbruikt. Ginion Group kan gebruikmaken van de geproduceerde elektriciteit, die voornamelijk ter plaatse wordt verbruikt, tegen een kleine vergoeding.

Een reëel voordeel voor het milieu en voor de klant

Met een vermogen van 567 kW zullen de 1870 zonnepanelen jaarlijks bijna 530 MWh aan groene en lokale elektriciteit produceren, wat overeenkomt met het jaarlijkse verbruik van 150 huishoudens. Deze productie zal de uitstoot van 210 ton CO2 per jaar voorkomen. De panelen zullen tussen 20 en 70% van de elektriciteitsbehoefte van de lokale vestigingen dekken, en 55% tot 92% van de door de zonnepanelen geproduceerde elektriciteit zal ter plaatse worden verbruikt. De installaties, die worden gefinancierd door het systeem van de derde investeerder, worden na de contractperiode van 10 jaar gratis eigendom van Ginion. De panelen zijn geïnstalleerd door Enerdeal, dat gedurende een periode van 10 jaar ook het onderhoud voor zijn rekening neemt.

Stéphane Sertang, CEO van Ginion Group: "Ik ben verheugd dat ik deze zonnepanelen mag inhuldigen, die getuigen van het belang dat wij hechten aan de toekomst. Als we met zijn allen een inspanning leveren, zal onze toekomst beter zijn. Door de juiste partners te kiezen, willen we al onze Belgische klanten en ondernemers inspireren om zich bewust te zijn van het belang van de natuur, biodiversiteit en onze verantwoordelijkheid voor onze gemeenschappelijke toekomst.”

Philippe Van Troeye, CEO ENGIE Benelux: "Deze nieuwe installaties voor de productie van groene elektriciteit op de gebouwen van Ginion Group illustreren onze ambitie om van België een kampioen in energie-efficiëntie te maken. Dit project, dat onze expertise op het gebied van zonne-energie in de kijker zet, inclusief de financiering van de installaties, is een goed voorbeeld van het brede scala aan oplossingen dat wij onze B2B-klanten bieden. We zijn er trots op dat ENGIE Solutions met deze nieuwe zonnepanelen, samen met Ginion Group, bijdraagt aan de transitie naar een koolstofneutrale wereld.

Ontdek de beelden van de inhuldiging: