ENGIE breidt zijn aanbod voor windproductie uit met Eocycle-XANT

Steeds meer bedrijven willen hun eigen hernieuwbare energie lokaal produceren. Als antwoord op deze uitdaging breidt ENGIE, de grootste producent van hernieuwbare energie in België, zijn aanbod uit met een nieuw type windturbine: het EOX M-26-model met middelhoog vermogen, ontworpen en geproduceerd door Eocycle-XANT. Deze technologie vervolledigt het gamma gedecentraliseerde groene energie van ENGIE en komt tegemoet aan de uiteenlopende behoeften van zijn klanten: zonnepanelen, kleine en grote windturbines.
Deze windturbine is ideaal voor KMO's, boerderijen, bedrijven met koelsystemen en ziekenhuizen, met een continu elektriciteitsverbruik en beschikbare ruimte ver van woonwijken.
20/04/2021

Bekijk hier beelden van de windturbine

De 90kW EOX M-26 windturbine produceert een gemiddelde van 260 MWh per jaar, wat overeenkomt met het jaarlijkse verbruik van 90 gezinnen, en voorkomt de uitstoot van 104 ton CO₂ per jaar, wat gelijk staat aan de uitstoot van 52 dieselwagens. Deze windturbine met horizontale as heeft een tiphoogte van 51 meter. Gezien zijn omvang en vermogen is voor de installatie ervan alleen een omgevingsvergunning vereist.
Voortbouwend op meer dan 3 decennia innovatie, biedt het EOX M-26 model de beste kosten-batenverhouding in zijn klasse en verzekert het de gemoedsrust aan klanten die op zoek zijn naar betrouwbare, hernieuwbare energieopwekking.

ENGIE zal de aanvragen van klanten beheren en, afhankelijk van hun behoeften, deze doorgeven aan Eocycle-XANT, terwijl deze laatste instaat voor de vergunning, de sleutel-op-de-deur installatie en het onderhoud van de turbines.

ENGIE en Eocycle-XANT streven er in een eerste fase naar 10 windturbines tegen 2022 te installeren.
Voor meer info, klik hier.

Annick Rossey, Chief Marketing and Sales van ENGIE Benelux: “Met de uitbreiding van zijn oplossingenaanbod met de Eocycle-XANT windturbine is ENGIE nog beter in staat om zijn klanten te helpen bij hun koolstofneutrale transitie. Deze nieuwe samenwerking versterkt onze positie als innovatieve leider op dit gebied. ENGIE gelooft in de kracht van partnerschappen, zoals die met Eocycle-XANT, om de duurzaamheidsuitdagingen van bedrijven aan te pakken.”

Richard Legault, algemeen directeur-generaal van Eocycle-XANT: “Dit partnerschap heeft twee doelstellingen: enerzijds de toegang van ondernemingen in België tot hernieuwbare en gedecentraliseerde energie vergemakkelijken, en anderzijds onze partner ENGIE steunen in zijn wens om zijn aanbod uit te breiden. Beide ondernemingen zijn gemotiveerd om de vermindering
van broeikasgasemissies te versnellen door betrouwbare en kosteneffectieve oplossingen aan te bieden.”

Dankzij 1,5 MWp aan zonnepanelen van ENGIE wordt Gosselin een duurzamere logistieke speler

ENGIE heeft een zonnepaneleninstallatie van 1,5 MWp geplaatst op de site van Gosselin in Antwerpen. Gosselin is een groot verhuis- en logistiek bedrijf en kan dankzij deze installatie van meer dan 3000 zonnepanelen zijn CO2-uitstoot verminderen met 535 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 268 dieselwagens.

Brouwerij St-Feuillien wordt groter en duurzamer met de hulp van ENGIE

Brouwerij St-Feuillien, die dit jaar haar 150ste verjaardag viert, investeert in de toekomst en gaat de hedendaagse milieu-uitdagingen aan. Het bedrijf presenteert vandaag zijn nieuwe productielijnen, geïnstalleerd in twee nieuwe gebouwen, zijn waterzuiveringsinstallatie, die voldoet aan de strenge lozingsnormen voor afvalwater, zijn energieterugwinningsproces, en zonnepanelen, geïnstalleerd door ENGIE, die jaarlijks het equivalent van een derde van het elektriciteitsverbruik van de site zullen produceren.

Site van Puratos in Andenne wordt duurzamer dankzij 4200 zonnepanelen geplaatst door ENGIE

ENGIE installeerde, financierde en onderhoudt een zonnepaneleninstallatie bij Puratos in Andenne, een wereldleider in ingrediënten voor bakkerij, patisserie en chocolade. Dankzij deze installatie van 2 megawatt kan het bedrijf zijn CO2-uitstoot reduceren met 750 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 375 dieselwagens.

ENGIE klanten kunnen tot 30% besparen op hun energiefactuur

Het voorbije jaar heeft ENGIE zijn 2,5 miljoen residentiële klanten extra bijgestaan tijdens de wintermaanden en hen actief gesteund in hun inspanningen om minder energie te verbruiken. Met resultaat: dankzij de verschillende energiebesparings-tools hebben ENGIE klanten tot maar liefst 30% minder verbruikt. Nu de winter snel in aantocht is, lanceert ENGIE zijn nieuwe campagne ‘Doe de Check&Save’, om verder te bouwen op het resultaat van vorig jaar en nog meer mensen te helpen om hun energiebudget onder controle te houden en tegelijk ook hun CO2-impact te beperken.