Dankzij 1,5 MWp aan zonnepanelen van ENGIE wordt Gosselin een duurzamere logistieke speler

ENGIE heeft een zonnepaneleninstallatie van 1,5 MWp geplaatst op de site van Gosselin in Antwerpen. Gosselin is een groot verhuis- en logistiek bedrijf en kan dankzij deze installatie van meer dan 3000 zonnepanelen zijn CO2-uitstoot verminderen met 535 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 268 dieselwagens.

ENGIE staat in voor de installatie en het onderhoud, en de financiering van deze zonnepanelen via het derde-investeerdersmodel van ENGIE Sun4Business. Steeds meer bedrijven willen gebruik maken van lokale, duurzame en goedkope energie. ENGIE Sun4Business heeft al bijna 100 MW zonne-panelen geplaatst bij bedrijven in het hele land.

De zonnepaneleninstallatie bij Gosselin is eind februari afgewerkt en sinds maart operationeel. De 3056 panelen werden geplaatst op het dak van het Gosselin Crown I magazijn in Deurne. Met een vermogen van 1528 kWp produceert ze gemiddeld 1373 MWh per jaar aan groene en lokale elektriciteit, wat overeenkomt met het jaarlijkse verbruik van 446 gezinnen. Gosselin gebruikt 25% van de geproduceerde elektriciteit zelf en dekt daarmee 52% van de lokale energiebehoefte van de ganse site in Deurne en vermijd zo een uitstoot van 535 ton CO2 per jaar.

Gosselin zet met deze installatie verder in op de vergroening van zijn sites. Naast zonnepanelen pleit het bedrijf al jaren voor multimodaal transport via het binnenwater en zijn ze hevig aanhanger van woon-werkverkeer met de fiets.

Vincent Verbeke, CEO van ENGIE België:

ENGIE is bijzonder trots dat Gosselin ons hun vertrouwen schenkt voor de versnelling van hun energietransitie. Het zijn partnerschappen zoals deze die België zullen helpen om een groenere en duurzamere toekomst tegemoet te gaan. Deze partnerschappen zijn ook een erkenning van onze expertise en betrouwbaarheid om dergelijke projecten tot een goed einde te brengen. Dit project draagt ook bij aan onze ambitie om 300 MW aan zonnepanelen bij onze professionele klanten te installeren tegen 2030.

Marc Smet, CEO Gosselin Group:

De samenwerking met ENGIE sluit naadloos aan bij onze recent vernieuwde missie en waarden. Gosselin streeft naar bewustzijn en wil werken aan ecologische en economisch initiatieven waar iedereen beter van wordt. De installatie van deze 3056 zonnepanelen is vlot verlopen en een ‘quick win’ in ons streven naar verduurzaming.

Gosselin

Olivier Desclée

Press Officer
Contacteer Olivier via: +32 474 94 21 38
Gelieve in het weekend volgend nummer te gebruiken : +32 2 518 60 20

Onze strategie voor een versnelde energietransitie

België heeft ambitieuze objectieven op vlak van energie: een antwoord bieden op de stijgende energienoden van de Belgische inwoners en bedrijven en de CO₂-uitstoot verminderen. Om deze uitdagingen en objectieven te behalen, lanceren we een nieuwe strategie: #ENERGIZE2030.

Brouwerij St-Feuillien wordt groter en duurzamer met de hulp van ENGIE

Brouwerij St-Feuillien, die dit jaar haar 150ste verjaardag viert, investeert in de toekomst en gaat de hedendaagse milieu-uitdagingen aan. Het bedrijf presenteert vandaag zijn nieuwe productielijnen, geïnstalleerd in twee nieuwe gebouwen, zijn waterzuiveringsinstallatie, die voldoet aan de strenge lozingsnormen voor afvalwater, zijn energieterugwinningsproces, en zonnepanelen, geïnstalleerd door ENGIE, die jaarlijks het equivalent van een derde van het elektriciteitsverbruik van de site zullen produceren.

Site van Puratos in Andenne wordt duurzamer dankzij 4200 zonnepanelen geplaatst door ENGIE

ENGIE installeerde, financierde en onderhoudt een zonnepaneleninstallatie bij Puratos in Andenne, een wereldleider in ingrediënten voor bakkerij, patisserie en chocolade. Dankzij deze installatie van 2 megawatt kan het bedrijf zijn CO2-uitstoot reduceren met 750 ton per jaar, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 375 dieselwagens.

Minister Tinne Van der Straeten bezoekt Laborelec, het groeiende internationale R&D-centrum van ENGIE in België

Laborelec, het R&D-centrum voor elektrische technologieën van de ENGIE Groep, verwelkomt vandaag federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten voor een ontmoeting met de experts die mee vorm geven aan de toekomst van de energietransitie in België. Laborelec rekruteerde het afgelopen 1,5 jaar niet minder dan 64 nieuwe wetenschappers en onderzoekers om te beantwoorden aan de groeiende vraag naar onderzoek en operationele ondersteuning rond de nieuwste energietechnologieën, vooral op het vlak van hernieuwbare energie. Daarmee tekent het expertisecentrum in Linkebeek al zijn zevende opeenvolgende jaar van forse groei op.
18/10/2023