Daken van het bpost sorteercentrum in Antwerpen zijn voortaan bedekt met 10.000m² zonnepanelen van ENGIE
Met deze initiatieven wil bpost zijn titel van “meest groene postale operator ter wereld” handhaven en gaat ENGIE verder op zijn elan om van België een rolmodel te maken in energie-efficiëntie. Tegen 2030 zal bpost ook meer dan de helft van haar voertuigenpark naar elektrisch omschakelen. Vandaag al gebruikt bpost in sommige steden, waaronder Antwerpen, de nieuwe “Colibus”, een 100% elektrische voertuig, speciaal ontworpen voor de pakjesmarkt.
De 3.700 fotovoltaïsche panelen werden geïnstalleerd door ENGIE Fabricom en hebben een capaciteit van 1 megawatt. Met deze nieuwe installatie in Antwerpen heeft bpost nu in totaal 33.000m2 zonnepalen op zijn verschillende gebouwen in België, waarmee het duidelijk een van de belangrijkste spelers is in ons land op het gebied van zonne-energie.
Als leider in de energietransitie zet ENGIE al jaren sterk in op energie-efficiëntie. ENGIE is niet enkel de grootste groene stroomproducent van het land, maar zorgt er ook voor dat zijn klanten zelf groene, lokale energie kunnen produceren. ENGIE heeft inmiddels al meer dan 900.000 zonnepanelen geïnstalleerd, waaronder 12.460 op het dak van de sorteercentra in Gent, Luik, Charleroi en Antwerpen. De vier installaties hebben een totaalcapaciteit van 3,2 megawatt, het equivalent van het jaarlijks verbruik van ongeveer 900 gezinnen, en moeten zorgen voor een CO2-besparing van ruim 1.200 ton per jaar.
ENGIE heeft de installaties gefinancierd via het derde investeerdersmodel en levert de groene energie aan een voordelige prijs. Na 10 jaar wordt bpost eigenaar van de installaties. ENGIE Fabricom staat eveneens in voor het onderhoud van de zonnepanelen.
Sinds 2007 heeft bpost zijn CO2-uitstoot met bijna 40% verminderd. En de inspanningen van het bedrijf om zijn ecologische voetstap zichtbaar te verkleinen blijven niet onopgemerkt. IPC, het internationalenetwerk van postale operatoren, heeft bpost recent voor het zesde jaar op rij verkozen tot “meest groene postale operator ter wereld”.
-20% CO2 uitstoot dankzij de omschakeling naar elektrische vloot
Daarnaast blijft bpost zich bewust van de impact van het feit dat de Belgische consumenten meer en meer gebruik maken van webshops, wat leidt tot een groeiende pakjesdistributie. Om deze groei ook ecologisch op te vangen en binnen de top van de meest duurzame logistieke spelers te blijven, heeft bpost nieuwe CO2-reductie objectieven opgesteld voor 2030.
bpost wil een voortrekkersrol spelen als één van de voornaamste Belgische bedrijven en heeft als doelstelling tegen 2030 met minstens 20% de CO2 uitstoot uit zijn activiteiten te verminderen. Dezedoelstelling is goedgekeurd door de “Science Based Target” initiatief die garandeert dat bpost in lijnis met de klimaatdoelstelstellingen van Parijs.
Om deze doelstelling te behalen zal bpost daarom tegen 2030, 50% van haar dieselvoertuigenomruilen voor een elektrisch alternatief. Over heel België zullen er tegen 2022 zo’n 600 nieuweelektrische bestelwagens ingezet worden. Tegen 2030 zullen dat er meer dan 3.400 zijn.
Voorstelling nieuwe “Colibus”, 100% elektrische en ergonomische uitreiking van pakjes
bpost heeft het grootste elektrische voertuigenpark van België en breidt deze verder uit met denieuwe “Colibus”, een primeur voor de Belgische pakjesmarkt. De Colibus is een 100% elektrischevoertuig, speciaal ontworpen voor de pakjesmarkt, die in stedelijk gebied de middelgrote diesel bestelwagens zal vervangen. Het voertuig heeft een laadcapaciteit van meer dan 100 pakjes.
bpost is de eerste postale operator in Europa om de Colibus in gebruik te nemen, na een testfase van tien maanden. Naast de nieuwe Colibus en de elektrische bestelwagens, heeft bpost ook 2.652 elektrische fietsen en 324 elektrische driewielers.
Koen Van Gerven, CEO van bpost: “Door zijn activiteiten en als een van de grootste werkgevers in België speelt bpost een belangrijke rol in de maatschappij. Meer dan ooit zijn we dus vastberaden om het goede voorbeeld te geven om de CO2-uitstoot van onze activiteiten zo beperkt mogelijk te houden. In dat opzicht is de zonnepaneleninstallatie die we vandaag hebben ingehuldigd in ons sorteercentrum in Antwerpen ongetwijfeld een stap in de goeie richting, net zoals het gebruik van meer en meer elektrische voertuigen om de brieven en pakjes aan onze klanten te leveren. Duurzame logistiek is voor bpost al jaren een topprioriteit en het zal ook zo blijven in de toekomst.”
Mark Dirckx, CEO van ENGIE Fabricom : “De installatie die we vandaag inhuldigen illustreert de ambitie van ENGIE om bij te dragen aan een harmonieuze vooruitgang met lokale en steeds groenere energie. Wij geloven meer dan ooit in het potentieel van zonne-energie en de projecten die we ontwikkelen met onze B2B-klanten moedigen ons aan om deze activiteiten verder uit te breiden. Als leider van de energietransitie zijn we zeer goed geplaatst om de beste oplossingen, aangepast aan de noden van onze klanten aan te bieden zoals we dat vandaag doen voor bpost.”