Hoe werkt een gascentrale?

Een gascentrale produceert elektriciteit door aardgas te verbranden.

Deze verbranding genereert zeer hete gassen die een turbine laten draaien die aan een generator is gekoppeld voor elektriciteitsopwekking.

De uitlaatgassen zijn nog erg heet (meer dan 600 graden) en gaan niet verloren: hun warmte wordt teruggewonnen om water te verwarmen en om te zetten in stoom. Deze stoom wordt vervolgens in een tweede turbine geleid, die op haar beurt elektriciteit produceert. Na passage door de turbine wordt de stoom afgekoeld, wordt weer water en wordt in het circuit hergebruikt. Dit werkingsprincipe maakt beter gebruik van de energie in aardgas mogelijk en verbetert de totale efficiëntie van de centrale.