Een "Re-generation" van 8 jongeren die zich inzetten voor het klimaat

GoodPlanet België heeft met de steun van de Stichting ENGIE een 4-daagse opleiding georganiseerd voor jongeren die zich willen inzetten voor het klimaat. Het doel van dit initiatief is hen op te leiden tot toekomstige klimaatcoaches die de jongere generatie zullen stimuleren om hun bewustzijn te vergroten en hun gedrag te veranderen om de toekomst van onze planeet te beschermen. Hun werkgroep heet "Re-generation". Laten we terugblikken op deze twee trainingsweekenden.
23/11/2022

Toen GoodPlanet ons zijn project voor de opleiding van jonge klimaatambassadeurs voorlegde, was de Stichting ENGIE enthousiast over het idee! Vooral omdat, op het moment van de beslissing, België net de overstromingen had meegemaakt in juli 2021; een direct en zichtbaar gevolg van de opwarming van de aarde. Na de selectie van de jongeren zou GoodPlanet hen gedurende 4 dagen opleiden en hen vervolgens begeleiden, hen in contact brengen met andere jongeren om te proberen andere jongeren in beweging te krijgen en zo een opwaartse spiraal te verkrijgen!


2 weekends klimaat training, maar dat niet alleen ...!


Hun opleiding, die plaatsvond tijdens twee weekends in oktober en november, bestond uit twee delen. Aan de ene kant, de onderwerpen met betrekking tot de opwarming van de aarde. Via een bepaald spelletje met een draad, kwamen ze te weten dat alle milieu- en maatschappelijke vraagstukken met elkaar samenhangen, wat leidde tot inzichten van de deelnemers zoals: "Ik had niet gedacht dat de dingen zo gelinkt waren aan elkaar". Met de ‘klimaatcollage’ konden ze veel duidelijker zien om welke klimaatproblemen het gaat: "Dit soort opleidingen en leermiddelen zouden verplicht moeten zijn in het onderwijs en in bedrijven".

Jeu de la ficelle

Er werd ook een debat georganiseerd over de ecologische overgang voor een land als België. Onze collega François Boisseleau, hoofdeconoom bij ENGIE, nam deel als industriële energiespeler. "Deze uitwisseling was interessant omdat de deelnemers de wetenschappelijke achtergrondkennis al goed onder de knie hadden. Het is verrijkend om uit te wisselen met deze generatie jongeren die zich willen inzetten voor de klimaatbeweging. En ik denk dat het onze plicht is om hen het standpunt mee te geven van een economische actor die een essentiële rol speelt in de samenleving en in België in het bijzonder".

 

Hun spreekvaardigheid in het openbaar ontwikkelen


Het andere deel van de opleiding betrof hun vaardigheden om zelf coach te worden en een onderwerp voor een publiek te presenteren. Théophile Lienhardt, projectcoördinator bij GoodPlanet, zegt: "Verschillende jongeren vertelden ons dat ze het spreken en het leren uiten van hun emoties erg op prijs stelden. Voor sommige deelnemers treffen de gevolgen van de opwarming van de aarde henzelf en hun gezin persoonlijk. Leren omgaan met hun emoties om een sterke boodschap over te brengen sprak hen aan!"


En de volgende stap in het programma?


Het doel is nu om zelf jongeren te gaan ontmoeten. Een uitgebreid programma bij GoodPlanet, zoals Théophile uitlegt: "Met ons personeel organiseren we gesprekken om hun wensen en vaardigheden in kaart te brengen en te kijken hoe ze in sommige van onze projecten kunnen worden geïntegreerd. Werken als animator voor Belexpo (een interactieve tentoonstelling over milieu-educatie) zou een geweldige kans voor de toekomst zijn. Wij overwegen ook om hen een beetje extra opleiding te geven in wetenschappelijke inhoud over energie/grondstoffen."


We zullen u zeker op de hoogte houden van hun klimaatparcours.

Banner Stichting ENGIE
 

Artikels en persberichten

Card image cap
Artikel

De Stichting ENGIE: 7 geselecteerde projecten

In november heeft het Selectiecomité van de Stichting ENGIE zeven projecten geselecteerd. Deze projecten richten zich op de inclusie van jongeren via wetenschap, beroepsontdekking en het klimaat. We steunen ook een grote nationale oproep voor projecten die zich richten op biodiversiteit en het milieu, evenals twee prachtige solidariteitsinitiatieven: De Warmste Week en Viva For Life.
05/12/2024
Card image cap
Artikel

ENGIE, officiële partner van De Warmste Week en Viva For Life

ENGIE België is dit jaar voor de allereerste keer officieel partner van de twee grootste solidariteitsacties van het land! We zetten onze schouders mee onder de strijd tegen eenzaamheid in Vlaanderen en Brussel met De Warmste Week, en komen op tegen kinderarmoede in Wallonië en Brussel met Viva For Life. Het gaat om twee solidariteitsthema's waar ENGIE en de Stichting zich al jaren voor inzetten.
28/11/2024
Card image cap
Artikel

Biodiversiteit behouden: steun aan een project voor het monitoren van trekvogels

De Stichting ENGIE en het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen werken twee jaar samen aan een project waarin biodiversiteit centraal staat. Het project richt zich op het monitoren van gegevens die verzameld worden via de ringen van trekvogels, met de betrokkenheid van honderden vrijwillige ringers. Maak kennis met Didier Vangeluwe, ornitholoog en hoofd van de BeBirds-dienst bij het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen.
14/11/2024
Card image cap
Artikel

1296 kinderen ontdekken ‘Goud’, een educatieve opera over geluk

Bijna 1300 kinderen kregen dankzij het educatieve en artistieke project Goud, georganiseerd door De Munt in partnerschap met de Stichting ENGIE, de kans om de wereld van opera te verkennen. Geluk staat centraal in de voorstelling van Goud – De jongen en de magische vis. Het stuk nodigt het publiek uit om na te denken over ons verlangen naar steeds meer, zonder ooit echt tevreden te zijn.
05/11/2024