De eerste 40 elektrische ENGIE bestuurders zijn onderweg

Op het moment waarop alle ogen gericht zijn op het Autosalon waarbij de lichte bedrijfsvoertuigen niet achterwege gelaten worden, richt ENGIE zich op de ambities van zijn wagenpark. Op de parkings van de ENGIE filialen in België stonden in 2018 al 40 Renault Kangoo Z.E. en Peugeot Partner Electric. Tegen 2020 zullen het er 200 zijn wat een besparing van 350 ton CO2 per jaar zal betekenen.
22/01/2019

Het is maar normaal dat de leider van de energietransitie het voorbeeld geeft. En dus besloot ENGIE om met het EV Boost 2020-programma de impact van de verplaatsingen van zijn medewerkers en energie-experts te verminderen. Concreet: tegen eind volgend jaar zullen bij Engie in België 700 bedrijfswagens en 200 lichte bestelwagens op diesel vervangen zijn door elektrische voertuigen. Het betreft respectievelijk 15% en 20% van het wagenpark.

 

Kies bestelwagens met het juiste profiel

Het tempo waarin wij ons bestelwagenpark elektrisch willen maken, hangt af van het aantal voertuigen dat wij jaarlijks vervangen (200/jaar) en het aandeel van de elektrische voertuigen in het totaal aantal nieuwe voertuigen: van 20% in 2018 (42 elektrische voertuigen) en 30% in 2019 (64) tot 40% in 2020 (85)”, zegt Audrey Thom, Business Developer Electric Mobility Team bij ENGIE. “Wij hebben berekend dat al onze elektrische bestelwagens in 2020 een uitstootbesparing van 361 ton COzullen opleveren.”

Wie een gedeelte van zijn bestelwagenpark elektrisch wil maken, moet vooral elektrische voertuigen met het juiste profiel selecteren. ENGIE baseerde zijn keuze op een analyse van de trajecten die zijn voertuigen afleggen, het rijbereik van de elektrische voertuigen die nu op de markt zijn (120 tot 150 km) en de laadmogelijkheden. Zo heeft ENGIE met een aantal klanten afgesproken om op hun bedrijfsterrein één of meer laadpalen te installeren die door de medewerkers van ENGIE en de klant kunnen worden gebruikt.

Bjorn en Tonny waren bij de eerste ENGIE-medewerkers die met een elektrische bestelwagen mochten rijden. De overgang naar een groenere mobiliteit verliep vlotter dan ze hadden gedacht …

“Ik rij sinds eind november met een elektrische bestelwagen”, getuigt Bjorn Meyers, bouwplaatsleider bij ENGIE Fabricom. “Het enige waar ik me een beetje moest aan aanpassen, dat geef ik toe, is het rijbereik. Ik hou die meter de hele tijd in het oog. Maar dat biedt ook voordelen: om minder te verbruiken rij ik soepeler en minder agressief. Ik krijg dus ook minder bekeuringen (lacht).”

Tonny Osselaer, hoofdmecanicien bij ENGIE Fabricom, was meteen onder de indruk van het rijcomfort: “Wat een stilte … Je voelt geen enkele trilling of schok bij het accelereren en het voertuig remt automatisch … Dit voertuig is echt rustgevend. Indrukwekkend. Je leert heel snel omgaan met het kleinere rijbereik. Ik heb gelezen dat nieuwe modellen, zoals de Nissan e-nv200, meer kilometers halen. Maar ik ben heel tevreden over mijn voertuig en ook een beetje trots dat ik een van de pioniers van het bedrijf ben.”

 

Voer stimulansen in voor de bedrijfswagens

ENGIE moedigt werknemers die een bedrijfswagen hebben ook aan om elektrisch te gaan rijden. De departementen Fleet en eMobility organiseerden twee evenementen om het personeel te informeren.

“Om het personeel de overstap te laten maken, is het belangrijk dat iedereen goed wordt begeleid, geïnformeerd en vertrouwd gemaakt met de voertuigen,” zegt Allesandra Ariu, Head of Mobility & Fleet Services ENGIE Belgium. “Daarom hebben wij twee evenementen georganiseerd. Het eerste was voor het Mobility-team in ruime zin. Wij wilden hen kennis laten maken met de verschillende modellen elektrische voertuigen die nu op de markt zijn. Het enthousiasme van de constructeurs die de voertuigen presenteerden, werkte heel aanstekelijk. Het tweede evenement bestond uit een reeks informatiesessies in onze vestigingen (Brussel, Fleurus en Zwijndrecht) om onze ervaring te delen met de medewerkers. Wij lieten ze er ook zelf even mee rijden, zodat ze zich een mening konden vormen over elektrisch rijden. Na die sessies was de geestdrift duidelijk voelbaar.”

Om het overschakelingsprogramma nog aantrekkelijker te maken, werd er ook een voordelenpakket uitgewerkt, waarbij de werknemers onder andere:

  • thuis een laadpaal krijgen geïnstalleerd, met terugbetaling van de thuis opgeladen kWh;
  • een laadkaart ontvangen voor vrijwel alle openbare laadpalen in België en het buitenland (ongeveer 28 000 laadpalen);
  • prioritair toegang krijgen tot de parkeergarage van de ENGIE Tower en de parkings van de andere ENGIE-gebouwen in België;
  • het recht hebben om 25 dagen per jaar over een auto met verbrandingsmotor te beschikken voor langere trajecten, bijvoorbeeld voor hun zomer- of wintervakantie met de auto;
  • kunnen deel uitmaken van een community van interne ambassadeurs.

Een dergelijk pakket heeft ervoor gezorgd dat elektrisch rijden aantrekkelijker voor het personeel geworden is, aldus Raf Vermeyen, hoofd van de Offshore-divisie bij ENGIE Fabricom.

“Ik heb 10 jaar in Duitsland gewerkt en toen ik naar België terugkeerde, kreeg ik de kans om een nieuwe auto te bestellen. Ik heb mij toen afgevraagd waarom ik het niet helemaal over een andere boeg zou gooien: ik kon toch ook een elektrische auto nemen en de lange trajecten met de trein afleggen? Ik ben een voorstander van multimodaal vervoer”,zo legt hij uit.“Bovendien bood ENGIE interessante stimulansen, zoals de installatie van een laadpaal thuis en een laadkaart op hun kosten. Nu ik dit systeem enkele maanden gebruik, ben ik blij met mijn keuze. Ik heb nooit een probleem met het rijbereik. De GPS duidt de openbare laadpalen in de buurt aan, ook al ben je natuurlijk altijd beter voorzichtig. En de laadpaal thuis werkt perfect. Ik gebruik ook de optie snelladen, die heel goed functioneert. In de stad is dat zelfs niet nodig, want daar heb ik voldoende rijbereik. En als ik thuis laad, krijg ik de kosten altijd automatisch en vlot terugbetaald.”