Waarom hebben we gascentrales nodig als we overal batterijen kunnen gebruiken?

Batterijen en gascentrales hebben niet dezelfde functie, maar zijn twee complementaire technologieën voor het elektriciteitsysteem.

Batterijen dienen vooral om elektriciteit korte tijd op te slaan, om variaties af te vlakken en het net op kleine schaal in evenwicht te brengen.

Gascentrales daarentegen maken het mogelijk snel grote hoeveelheden elektriciteit te produceren wanneer de vraag hoog is of wanneer hernieuwbare energiebronnen minder produceren, bijvoorbeeld bij weinig wind of weinig zonneschijn. Zij kunnen ook langer draaien indien nodig. Samen dragen deze twee oplossingen bij tot het garanderen van een stabiel en veilig elektriciteitsnet.