Datacenters in het hart van de gezondheidscrisis

30/04/2020
De gezondheidscrisis waarmee een groot deel van de wereldbevolking wordt geconfronteerd, zet de cruciale rol van datacenters in de kijker. Ze zorgen ervoor dat werknemers van thuis uit kunnen blijven werken, dat de stroom van financiële data in stand gehouden wordt en dat zorginfrastructuren vlot kunnen blijven werken. Het is van vitaal belang dat datacenters de stijging van het verbruik over heel de wereld opvangen. En ook ENGIE speelt hier een belangrijke rol in. We vroegen het aan Nicolas Coppée, Data Center Manager van ENGIE.

Wat zijn de activiteiten van ENGIE in datacenters?

ENGIE is actief in 30 000 m² datacenters in België en maar liefst in 500 000 m² wereldwijd. We komen tussen in de hele waardeketen: van programmering, ontwerp, engineering en constructie tot exploitatie en onderhoud, en innovatieve en hernieuwbare energie-oplossingen. Hiervoor werken we samen met de grote wereldspelers in de Cloud en telecomoperatoren, maar ook bijvoorbeeld met financiële bedrijven voor wie databeheer cruciaal is.

Enerzijds zorgen we voor betere energieprestaties van de datacenters van onze klanten. Datacenters zijn goed voor ongeveer 5% van het wereldwijde elektriciteitsverbruik, een percentage dat elk jaar blijft toenemen. Daarom is het belangrijk dat we ook hen de zero carbon transitie ‘as a service’ aanbieden, door ze te koppelen aan lokale, hernieuwbare energieproductie.

Anderzijds heeft ENGIE ook een eigen groen en energie-efficiënt datacenter in België, het ENGIE Agility Center in Gembloux, dat zorgt voor de hosting van de IT-infrastructuur van de hele ENGIE Groep en van zijn klanten. Er is een colocatie-aanbod voor bedrijven om er hun IT-apparatuur onder te brengen. Dankzij een groot aantal telecomoperatoren kunnen we aan elke connectiviteitsbehoefte voldoen. Zo kunnen we connectiviteit bieden met de grootste Europese Internet Exchange netwerken van Brussel, Amsterdam tot Frankfurt.

 

Voor welke uitdagingen staat het Datacenters team in de context van Covid-19?

In België ontfermen ENGIE-medewerkers zich over enkele tientallen grote datacenters, maar ook heel wat kleinere die uit een of twee serverruimtes bestaan. Sommigen hiervan zijn geclassificeerd als vitale operatoren, zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen. Ons eigen datacenter is vitaal voor de activiteiten van ENGIE, maar ook bijvoorbeeld voor die van onze klanten zoals banken en verzekeraars. De continuïteit van onze dienstverlening op deze kritische locaties moet dus verzekerd zijn, maar we nemen ook de nodige maatregelen in acht:

  • Preventief onderhoud en niet-dringende interventies worden in de mate van het mogelijke uitgesteld om de ‘social distancing’ te respecteren.
  • Om een stabiele servicekwaliteit te garanderen, zijn de technische teams opgedeeld in verschillende kleine groepen die in shiften werken
  • Fysiek contact wordt zoveel mogelijk beperkt: er zijn verschillende routes gemaakt, er worden verschillende kleedkamers gebruikt, er zijn diensten op afstand mogelijk gemaakt, enz.
  • Om de gezondheid van onze medewerkers te vrijwaren, werd de fysieke toegang tot de datacenters ingeperkt en bestaat de mogelijkheid van een lockdown van de technische teams binnen in het datacenter.

Dankzij een sterke relatie met onze klanten hebben we bedrijfscontinuïteitplannen kunnen uitrollen om een hoge beschikbaarheid te garanderen. Zo brengen we onze technische teams niet in gevaar, maar blijft de continuïteit van onze dienstverlening gehandhaafd. We waren goed voorbereid, ook al hadden we niet verwacht dat we op een dag ons ‘pandemie-scenario’ moesten toepassen.

 

Welke lessen kunnen we al trekken uit deze crisis als het gaat over dataopslag?

Dat is een heel belangrijk punt. De impact van de Covid-19 crisis wordt in veel bedrijven een beetje opgevangen via tools voor samenwerking op afstand, teleconferenties enz. Hiervoor is echter ook meer capaciteit van het netwerk nodig. Nu het netwerk zwaarder belast wordt, is de performantie ervan cruciaal en hiervoor zijn nabije datacenters erg belangrijk. Deze crisis dwingt ons dus om onze manier van werken te herzien.