ICO, Port of Zeebrugge en ENGIE slaan handen in elkaar in een uniek partnership: 11 windturbines in de haven van Zeebrugge zullen het grootste elektrische laadeiland van België van groene elektriciteit voorzien

International Car Operators (ICO) in Zeebrugge, een belangrijke draaischijf voor roll-on/roll-off goederenbehandeling voor wereldwijde bestemmingen, voert op indrukwekkende manier zijn energietransitie uit. In samenwerking met ENGIE en Port of Zeebrugge wordt de terminal de locatie voor het grootste onshore windpark in Vlaanderen met een totaal vermogen van 44 MW. ENGIE zorgde er eveneens voor het grootste ‘elektrische laadeiland’ van het land met 308 elektrische laadpunten.

ICO-ENGIE-Partneriat-article
Simulation de l'implémentation des éoliennes

Het is het grootste onshore windproject op één industriële site in Vlaanderen, uitgebaat door één operator: 44 MW lokaal geproduceerde, groene energie afkomstig van 11 windturbines zal in de tweede helft van 2020 worden benut door de lokale gemeenschap, door ICO zelf en door aangemeerde schepen. De jaarlijkse productie bedraagt maar liefst 110 GWh, genoeg om ongeveer 30.000 gezinnen van elektriciteit te voorzien en om de uitstoot van 50.000 ton CO2 per jaar uit de lucht te houden.

De windturbines zijn een belangrijke stap voorwaarts in ICO’s ambitie om een ‘groene terminal’ te creëren, maar zijn niet de enige realisatie in dat kader. ENGIE zorgde er eerder dit jaar al voor het grootste ‘elektrische laadeiland’ in België met 154 dubbele laadpunten van EVBox, dochteronderneming van ENGIE. Deze indrukwekkende infrastructuur met een capaciteit van 3,4 MW is operationeel sinds februari 2019 en laat toe om 100.000 elektrische voertuigen per jaar, of meer dan 2.000 per week, op te laden.

Het laden van de elektrische wagens vormt een hele uitdaging. Niet alleen moet dit bij aankomst op de terminal van Zeebrugge zo snel als mogelijk gebeuren, zodat de wagens verder kunnen naar hun volgende bestemming, er moet ook rekening gehouden worden met de  eisen van de constructeurs, en er dient een technische optimalisatie gebeuren om zo efficiënt mogelijk te laden. Daarom wordt er gebruik gemaakt van een ‘smart charging’ software, ontwikkeld door onderzoekscentrum ENGIE Laborelec die ‘praat’ met de laadpunten.

Deze smart charging software zal het elektrisch laden van de wagens combineren met de hernieuwbare energieproductie afkomstig van de 11 windturbines en heeft bijgevolg heel wat potentieel als onderdeel van een Demand Side Management systeem, waarbij het laden van de elektrische voertuigen kan afgestemd worden met de productie van de windturbines en de bevoorrading op het elektriciteitsnet.

ENGIE werd gekozen als partner voor de ontwikkeling, constructie en uitbating van de 11 windturbines en voor de ontwikkeling van het elektrische laadeiland met 308 laadpunten. De combinatie en integratie van beide projecten via een eigen software, met de mogelijkheid om bij te dragen tot evenwicht op het elektriciteitsnet, toont aan dat ENGIE de absolute leider is in de zero carbon transitie ‘as a service’ en dat het zijn klanten de meest innovatieve, op maat gemaakte oplossingen aanbiedt om hun eigen energietransitie te realiseren.

 

Philippe Van Troeye, CEO van ENGIE Benelux: “ENGIE heeft de ambitie om de leider te zijn van de zero carbon transitie ‘as a service’, dat wil zeggen om haar klanten de middelen te bieden om eenvoudig en tegen een zo laag mogelijke kost hun koolstofvrije transitie te realiseren. Dit project, een samenwerking tussen verschillende entiteiten van ENGIE, onderstreept onze jarenlange expertise op verschillende domeinen. We zijn er trots op dat we met onze windturbines en laadpunten kunnen bijdragen aan de klimaat- en energieobjectieven van ICO.”

Marc Adriansens, Managing Director van ICO Zeebrugge: “De Autowereld staat voor enorme uitdaging de volgende jaren. EV wagens maken hun intrede op de markt. Met een aanbod van 44 MW groene stroom  is ICO klaar de EV wagens te ontvangen. De installatie van dit windmolen park past in de verdere uitbouw van ICO’s ‘flag ship’ terminal waar de principes ‘groen’ en ‘digitaal’ centraal staan! De ‘state of the art ‘terminal wordt met 200 ha oppervlakte en 3,2 km kade de grootste in zijn soort. Met een ver doorgedreven digitalisering, innovatieve behandelingstechnieken en groene energie maakt ICO zich klaar voor de toekomst.”

Joachim Coens, Managing Director Port of Zeebrugge : “ Als logistiek niet-industrieel platform is het onze uitgesproken ambitie om een voortrekkersrol te spelen in de energietransitie waarbij steeds meer hernieuwbare energie wordt aangewend. Met innovatieve projecten zoals het 44 MW-windmolenpark op de terminal van ICO, is Zeebrugge toonaangevend. Als we de op korte termijn geplande windmolens toevoegen aan het bestaande netwerk in Zeebrugge, dan zal de totale productiecapaciteit 130 MW bedragen. Hiermee kan de kusthaven een stad twee keer zo groot als Brugge of maar liefst 90.000 gezinnen van stroom voorzien.”

 

Over ICO

ICO is een 100% dochteronderneming van Nippon Yusen Kaisha (NYK), een van ‘s werelds toonaangevende transportbedrijven. We zijn gevestigd in België, in het hart van de Europese auto-industrie. Via de havens van Antwerpen en Zeebrugge behandelen we meer dan 2,5 miljoen auto’s per jaar voor alle grote autofabrikanten en rederijen.

It's only fair to share...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn